Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

1. ACADEMIE – INTRODUCTIE

1. ACADEMIE – INTRODUCTIE

Welkom bij het Academie van HDSLR35.com, het Academie loopt parallel aan de inhoud van de Masterclass op deze website. In sommige gevallen zal de inhoud van deze sectie samenvallen met de inhoud van het Masterclass. Over het algemeen zal in de Masterclass verder/dieper worden ingegaan op specifieke zaken. Gebruik de Masterclass en het Academie naast elkaar en haal uit beide onderdelen de inhoud die jij nodig hebt. HDSLR35.com stelt het grootste deel van de inhoud gratis ter beschikking, een deel van het Academie en de Masterclass kan echter alleen besteld worden in de vorm van iBooks. Deze inhoud kan herkend worden omdat deze met behulp van een wachtwoord afgesloten zijn.





Filmen met een fotocamera?
Het kan op het eerste gezicht vreemd klinken: filmen met een DSLR camera, waarom niet gewoon met en videocamera filmen? Het filmen met DSLR camera’s biedt een aantal voordelen boven het filmen met ‘normale’ videocamera’s. Er zijn echter ook een aantal nadelen aan het filmen met DSLR’s verbonden. Daarnaast zie je dat videocamera’s en DSLR camera’s qua video-opties steeds meer naar elkaar toe beginnen te groeien. Producenten van videocamera’s reageren op de ontwikkelingen binnen de DSLR markt en omgekeerd zien DSLR fabrikanten steeds meer in dat het ondersteunen van een goede videofunctie in camera’s een ‘gat in de markt is’.

Rechtstreeks van het front
In 2008 bracht Nikon als eerst fabrikant een DSLR camera op de markt die over een filmfunctie beschikte, het betrof de D90. Op dat moment was de videofunctie niet veel meer dan een leuke extra. De hele ontwikkeling kwam echter in een stroomversnelling toen Canon een filmfunctie aan de Canon 5D MarkII toevoegde. Op verzoek van persbureau’s heeft men destijds bij Canon de optie van filmen met de DSLR aan de camera toegevoegd. Persbureaus zoals Reuters hadden over de hele wereld fotografen rondlopen om verslag te doen van het nieuws. De gedachte was simpel waarom bieden wij de fotografen niet de mogelijkheid om even snel een filmpje te maken dat wij kunnen gebruiken op websites? Het is immers kostbaar om naast schrijvende pers en fotografen ook nog een keer een compleet ENG-team in te vliegen naar een oorlogsgebied.





De op het oog hele simpele toevoeging van een filmfunctie aan de Canon 5D zou echter een kleine revolutie veroorzaken die vergaande gevolgen zou hebben voor bijvoorbeeld de eigen video-afdeling van Canon. De combinatie van relatief goedkope camera’s met grote beeldsensoren en objectieven van hoge kwaliteit bleek een echte ‘killer’ te zijn die in het begin vooral door ‘independent filmmakers’ (Indi filmers) werd opgepikt. Een aantal pioniers ging aan de slag met het filmen met DSLR’s met daaronder een aantal filmmakers die inmiddels een bekende naam binnen het circuit zijn geworden. Bijvoorbeeld Philip Bloom die als een van de eerste met prachtige korte films de aandacht trok maar ook mensen zoals Vicent Laforet die namens Canon een aantal opvallende films produceerde die waren opgenomen met de Canon 5D. En om mijzelf zonder enige bescheidenheid een veer in de kont te steken, binnen Nederland behoorde ik tot de pioniers. De ontwikkeling ging snel den de impact van filmen met DSLR camera’s was groot en werd met de dag groter. Op het internet verschenen steeds meer films die herkenbaar waren door de prachtige scherptediepte en de mogelijkheden om met heel weinig licht opnames te maken.





Canon heeft met de 5D een deel van haar eigen video-tak binnen het bedrijf voor een deel kapot gemaakt. Want waarom zou je geld uitgeven aan een canon XL2 videocamera terwijl je voor minder geld een DSLR kan kopen die mooiere video-opnames kan maken? Je kon ook duidelijk zien dat vooral Sony in eerste instantie de mogelijkheden van filmen met DSLR’s bewust of onbewust uit de fotocamera’s heeft gehouden. Of er zat een filmfunctie in die bijzonder omslachtig was, bijvoorbeeld door het werken met 30 FPS (Frames Per Second). In eerste instantie werkte de Canon 5D ook met 30FPS maar mede door het uitkomen van gekraakte firmwares(Magic Latern) was het al snel mogelijk om normaal op 25 FPS op te nemen. En waarschijnlijk onder de druk van Magic Latern bracht Canon een firmware update uit waarmee het ook mogelijk werd om op normale frame rates op te nemen. Panasonic is vrijwel direct vanaf het begin in de markt gesprongen en is in een vroeg stadium met camera’s op de markt gekomen waarin de filmfunctie nog verder was geïntegreerd. Nikon dat van huis uit een echte fotocamera bouwer is heeft een tijd langs de zijlijn gestaan. Men had weliswaar de D90 maar veel ontwikkeling zat er verder niet in.


De voordelen
Een aantal van de voordelen van het filmen met DSLR camera’s op een rij:
– Relatief lage kosten
– Goede prestaties onder ‘low light’ condities
– Grote beeldsensor
– Goede objectieven
– Mogelijkheid om met kleine scherptediepte te werken

De nadelen
Helaas hangen er ook een aantal nadelen aan het filmen met DSLR’s
– Slechte beeld stabilisatie
– Moiré en rolling shutter/jello-effect
– Mogelijkheden audio
– Onbekend maakt onbemind
– Ergonomie/form factor

In deze Masterclass zullen alle genoemde voor- en nadelen uitgebreid aan bod komen. Het filmen met DSLR camera’s is (gelukkig) niet voor iedereen weggelegd het vergt zeker een flinke dosis aan kennis en ervaring om met goede resultaten ‘thuis te komen’. Het ontbreken van een goed werkende auto-focus, de beperkte scherptediepte, de ‘lastigere’ manier van werken met audio, het ontbreken van een goede beeldstabilisatie etc. maakt het dat een grote groep filmmakers (videoboeren) beter met normale videocamera’s kan blijven werken. Als je echter het talent en het doorzettingsvermogen hebt dan kan je met DSLR’s films maken waarmee je elke ‘normale’ cameraman onder de meeste omstandigheden het nakijken geeft! HDSLR35 gaat jou helpen om de missie tot een goed einde te brengen. Bedenk echter dat het de cameraman/vrouw is die de film maakt en niet de apparatuur. Helaas zie je te vaak dat mensen een DSLR kopen om




HDSLR voor fotografen
Voor het filmen met DSLR camera’s heeft men de term HDSLR geadopteerd. De term is een samenvoeging van de termen HD (high-definition) video en DSLR- (digitale spiegelreflexcamera) camera. De naam van deze website: HDSLR35 is weer een samenvoeging van HDSLR en de verwijzing naar de klassieke 35mm film.

Als fotograaf ben je meestal al in het bezit van en DSLR camera met de bijbehorende objectieven en daarmee ben je al in het bezit van en goede basis voor een goede filmcamera. Voor (beroeps) fotografen zullen veel technische zaken ‘gesneden koek’ zijn. Men is immers gewend om met licht te werken, men kan lichtmeten, is gewend om goede beeld composities te maken en termen zoals scherptediepte zijn zeker bekend. Deze punten kunnen rechtstreeks vertaald worden naar het filmen. Maar als fotograaf krijg je echter opeens te maken met zaken zoals camera-voering, continuïteit, en montage van films. Daarnaast kan je tijdens de fotografie heel goed gebruik maken van zaken zoals auto-focus. Bij het filmen zal je deze functie echter niet gebruiken. Ten eerste omdat de auto-focus in DSLR camera’s niet geschikt is om tijdens het filmen te gebruiken en daarnaast omdat filmmakers over het algemeen altijd handmatig de scherpte leggen en deze tijdens het filmen eventueel verleggen naar een ander punt als het verhaal of een bewegend object daarom vraagt. Neemt niet weg dat er ook heel veel cameramensen gebruik maken van de auto-focus functie van videocamera’s. De auto-focus functie binnen een DSLR camera werkt echter totaal anders dan bij een normale videocamera. Een DSLR camera zal in sprongen opzoek gaan naar de scherpte terwijl een videocamera in een vloeiende beweging de scherpte zal zoeken. Een ander punt waar fotografen opeens mee te maken zal krijgen is het opnemen van geluid. Dit is voor veel fotografen een totaal nieuw vakgebied en je krijgt te maken met termen zoals PPM, XLR, Sync, compressor en limiter.





Omdat DSLR’s qua ergonomie ontworpen zijn om foto’s mee te maken is de vormgeving van de camera’s niet echt geschikt om zonder toevoeging van extra zaken mee te filmen. Als fotograaf ben je gewend om een kader te bepalen, licht te meten, scherp te stellen en vervolgens een foto te maken. Bij het filmen zal je de camera echter veel langer operationeel moeten houden. Je zal de camera langer vast moeten houden om bijvoorbeeld een opname te maken die één of meerdere minuten zal duren. Daarbij zal je op dat moment ook nog voor een goede en mooie cameravoering moeten zorgen. Je wil immers niet dat de opname er door lelijke en vaak ongewenste bewegingen uit gaat zien als een willekeurige home-video. Als fotograaf zal je dus een investering moeten doen in een speciaal video-statief (foto-statieven zijn vrijwel onbruikbaar om me te filmen) maar ook zal je een systeem aan moeten schaffen dat is opgebouwd rondom een aantal buizen (rods) welke voldoen aan een standaard die men binnen de filmindustrie hanteert. Overigens niet alleen fotografen zullen deze spullen aan moeten schaffen maar iedereen die wil gaan filmen met een DSLR zal er niet aan ontkomen om een investering in deze apparatuur te doen. Deze spullen zijn lang niet altijd goedkoop maar je ziet echter wel dat vooral door de opkomst van landen zoals China de spullen steeds goedkoper beginnen te worden. Hou er echter rekening mee dat je rond de 2000 tot 3000 Euro of (veel) meer kwijt zal zijn om een complete ‘rig’ samen te stellen. Schrik niet direct van dit bedrag want je kan een dergelijke set stap voor stap en stukje bij beetje opbouwen. Zeker in het begin zal je lang niet alles nodig hebben en kom je al een heel eind als je een basis systeem hebt waarmee je de camera aan de rods kan bevestigen en als je daarbij een aantal handgrips hebt. Naar gelang de behoefte en afhankelijk van de manier waarop je de opnames maakt kan je dan extra spullen aanschaffen waarmee je uiteindelijk tot de ultieme filmcamera komt.

HDSLR voor videografen
Als filmmaker die gewend is om met ‘normale’ videocamera’s te werken krijg je opeens te maken met een camera die een veel grotere beeldsensor heeft. En wij hebben het niet over een sensor die een beetje groter is, nee vergelijk het met een huiskat die naast een tijger staat. De tijger is veel groter, sneller en sterker. De grotere beeldsensor biedt je opeens de mogelijkheid om zonder gebruik te maken van en cameralampje opnames te maken onder omstandigheden waarbij weinig bestaand-licht aanwezig is. De grote beeldsensor brengt indirect opeens de mogelijkheid met zich mee om met een hele kleine scherptediepte te werken. En dat vergt skills op het gebied van scherpstellen! Daarnaast heb je opeens de mogelijkheid om te kiezen uit een ontzettend groot assortiment aan objectieven. Daar waar je als videograaf gewend bent om vrijwel nooit of helemaal nooit een objectief te wisselen zal je nu opeens bekend moeten raken met DSLR specifieke brandpunten en zal je jezelf moeten verdiepen in de kwaliteit van objectieven, de lichtsterkte en diafragma getallen. Daar waar een fotograaf over het algemeen al over een aardige collectie objectieven beschikt zal je als videograaf een investering in objectieven moeten doen. En de prijzen van objectieven kan ontzettend uiteen lopen. Je kan voor nog geen 100 Euro een objectief kopen maar je kan ook objectieven van ruim 20.000 Euro aanschaffen. Een voordeel is echter dat je op de tweedehandsmarkt hele goede foto-objectieven voor een schappelijke prijs kan kopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan oude objectieven uit de jaren 80 en 90 die met behulp van adapter-ringen op de meeste camera’s gebruikt kunnen worden. Er gaat een totaal nieuwe wereld met de naam objectieven open: Zeiss, Leica, Nikkor, Rokkor, Angenieux, Ultra Fast, prime, Fish-eye etc.




Er zijn echter nog meer hordes die je als videograaf zal moeten overwinnen. Zoals eerder vermeld kan je het vergeten om met autofocus te werken maar ook zaken zoals een automatisch diafragma zullen je niet kunnen helpen. Je mist opeens de ingebouwde ND-filters, de XLR-aansluitingen en de mogelijkheid om gebruik te maken van een redelijke camera-microfoon. Daarnaast is de opnameduur van een DSLR camera beperkt en kan het zo zijn dat je niet één opname met een lengte van 40 minuten kan maken maar dat je na 14 minuten de opname moet afbreken om deze vervolgens weer te starten. Leuk om te vermelden is dat het niet (alleen) de technische beperkingen van de camera zijn die de opnamelengte beperken maar ook bepalingen die door de Amerikaanse overheid zijn opgesteld die een ‘slot’ op de lengte van de opnameduur hebben gezet. Zoals bij veel wetten en regelgevingen in de US heeft men gesteld dat een DSLR een fotocamera is en dus helemaal niet mag filmen als een videocamera. De technische beperkingen met betrekking tot de opnameduur zijn een gevolg van de manier waarop de bestanden worden opgeslagen. Bij langlopende interviews kan deze beperking storend zijn, tijdens het maken van de opnames zal je tijdens die interviews de tijd in de gaten moeten houden en met een bepaalde interval de opnames tijdelijk moeten onderbreken om de opname opnieuw te starten.

HDSLR voor 35mm filmmakers
Waarom zou je als doorgewinterde 35mm filmcamera gebruiker overstappen op een DSLR camera? Je hebt immers al een filmcamera waarbij je goede objectieven kan wisselen. Je Arri produceert al prachtige beelden en je maakt met de camera al films met de looks en feel. Het is niet alleen de korrel in het beeld, het zijn niet alleen de kleuren en de manier waarop je gewend bent om te werken.

Het sensor formaat van bijvoorbeeld een Canon 7D camera komt overeen met het filmformaat van een 35mm film. Met behulp van een adapter kan je gewoon gebruik maken van een PL-objectief. En dat bij een camera die vele malen goedkoper is dan een traditionele filmcamera. Daarnaast is het gebruik van digitale opslag media natuurlijk veel goedkoper dan het gebruik van chemische film waarbij je bijna letterlijk bij elk frame een Euro uit de spaarpot hoort vallen. Een DSLR kan prima gebruikt worden als crash-cam of als camera voor de B-roll. Ondanks het feit dat traditionele filmcamera bouwers zoals Arri en Aaton ook digitaal beginnen te worden zijn het vooral de kosten die het filmen met DSLR’s interessant maakt. En wie maakt zich tijdens het draaien van een speelfilm druk als er tijdens de opnames van een spectaculaire scene een Canon 7D camera sneuvelt terwijl de dure Arri op veilige afstand op een statief de opnames staat te maken? DSLR’s zijn daarnaast relatief zo klein dat ze onopvallend weg gestopt kunnen worden in en decor en dus kan je een B-roll opnemen waarbij de camera zo is geplaatst dat deze midden in de actie staat terwijl deze camera niet zichtbaar is in het shot van de A-roll.





HDSLR voor documentairemakers
Voor de makers van documentaires is een DSLR echt prachtig. Bij een documentaire wil je immers gebruik kunnen maken van bijna fotografische beelden en je wil kunnen werken met een kleine scherptediepte. Daarnaast is een DSLR camera zelfs na het compleet uitbouwen met een rig erg compact en dus ben je heel flexibel bij het maken van opnames. De camera zal veel lichter zijn dan en normale videocamera en biedt je veel meer mogelijkheden. Een groot nadeel zal echter zijn dat je wat extra werk zal moeten verrichten om met goed geluid thuis te komen. HDSLR biedt de mogelijkheid om het gebied tussen fotografie en film te betreden.

HDSLR voor televisie
De televisie ‘branche’ pakt HDSLR erg langzaam op, het kan gezien worden als een vorm van conservatisme, men is gewend om met de oude vertrouwde ENG-ploegen te werken. Je stuurt een ploeg op pad en aan het eind van de dag krijg je een videoband of digitale schijf in de hand en je hebt materiaal dat je snel en eenvoudig kan monteren tot een standaard item of programma. Je hoeft tijdens de montage niet te werken met een extra audiobron, je hoeft geen geluid sync te leggen, je hebt netjes een tijdcode bij het materiaal etc. Het is jammer dat lang niet alle televisieproducenten de kracht van HDSLR (h)erkennen. Je ziet echter steeds meer televisieprogramma’s en series die zijn opgenomen met HDSLR’s. Het is echter vaak ook het kamp van ENG cameramensen die kritische geluiden laten horen over het gebruik van HDSLR. Zelf heb ik tientallen jaren voor televisie gewerkt en ken wat dat betreft mijn pappenheimers, cameramensen die hun werk slechts zien als werk en waarbij de liefde voor het vak totaal lijkt te ontbreken. Cameramensen die liever inzoomen dan dat ze drie meter naar voren moeten lopen om een nieuw shot te maken. Ik zeg: blijf lekker je ding op de oude manier doen en mis de mogelijkheden die HDSLR je kan bieden!





Waarom geen DOF adapter?
Een beetje filmmaker is bekend met de term DOF adapter. Dit is een optische en veelal meganische constructie die je aan de voorzijde van een video objectief kan monteren en waarmee je een beeld op kan nemen dat vanuit een foto-objectief op een klein scherm wordt geprojecteerd. Heel simpel gezegd is een DOF adapter een kast waarin een al dan niet bewegend projectieschermpje (Matglas) zit waarop het beeld vanuit een objectief wordt geprojecteerd. Dit beeld neem je vervolgens weer op met de videocamera. Dat betekend dat je een flinke bak aan de voorzijde van je camera moet hangen. Dit biedt echter wel de mogelijkheid om met fotografie objectieven te werken en nog belangrijker: je kan opeens met een veel kleinere scherptediepte (Depth Of Field/DOF) werken terwijl je alle voordelen van je videocamera behoud. Het nadeel van een DOF adapter is dat deze vrij groot en zwaar zijn, daarnaast verlies je altijd licht (twee tot drie stops) in de adapter. Goede DOF adapters werken met een bewegend matglas en dus moet een DOF adapter voorzien worden van stroom. Een bijkomend probleem kan zijn dat sommige adapters niet geheel geruisloos zijn en dus een storend geluid kunnen produceren. Als je echter al in het bezit bent van en goede videocamera dan is een DOF-adapter zeker een optie vooral ook omdat deze tegenwoordig tegen ‘dumpprijzen’ op het internet worden aangeboden.





Red Scarlet en andere alternatieven
Er zijn een aantal alternatieven die je kan gebruiken als je de specifieke voordelen van een DSLR camera wil kunnen gebruiken binnen en systeem dat meer voldoet aan de herkenbare zaken van een videocamera. Ik spreek over alternatieven maar het is niet geheel eerlijk om een DSLR camera van pakweg 2000 Euro te vergelijken met een systeem dat pakweg 15.000 Euro kost. Ongeveer drie jaar na de DSLR revolutie heeft de video-divisie van Canon eindelijk en alternatief gelanceerd: de Canon C300 en andere camera’s in de C-serie. De letter ‘C’ staat in dit geval voor Cinema en de camera’s in deze serie beschikken over een aantal specifieke functies die de DSLR moet ontberen. Het betreft prachtige camera’s maar nogmaals de aanschaf prijs van deze camera’s ligt aanzienlijk hoger dan die van en DSLR camera. Daarnaast is er het bedrijf RED dat een aantal mooie camera’s uitbrengt. Eerlijk is eerlijk iedereen wil wel een RED bezitten maar het merk dankt de populariteit zeker ook aan een bepaalde cult-status. Feit is dat een compleet systeem uiteindelijk erg kostbaar kan worden. De body alleen kan je nog voor een redelijke prijs aanschaffen maar vergeet niet dat je daarbij een aantal accu’s a 1000 Euro per stuk aan zal moeten schaffen even zo een aantal specifieke opslagkaarten die eveneens 1000 Euro per stuk kosten. Aan het eind van de optelsom kom je op en totaal prijs uit die menig filmmaker af zal doen schrikken. Je ziet tevens dat de traditionele chemische film steeds meer van het toneel aan het verdwijnen is en zelfs traditionele filmcamera bouwers zoals Arri en Aaton maken tegenwoordig digitale camera’s. Vooral de Aaton Penelope is een camera om van te smullen. Ik heb gekscherend wel eens gezegd: ik ga naar de Mediamarkt en haal daar bij de witgoed afdeling een paar grote dozen. Vervolgens verkoop ik mijn huis en met dat geld koop ik en Aaton om daarna met de Aaton in mijn armen in een doos onder een brug te gaan wonen. Je hebt het hierbij letterlijk over en camera waarvoor je financieel gezien ook een huis kan kopen! Dus zijn dergelijke camera’s werkelijk een alternatief voor de DSLR’s?


Camera instellingen Canon camera’s
De volgende uitleg is opgesteld rondom de Canon 5D mkII camera maar de menu instellingen voor de meeste Canon camera’s komen overeen. Let wel alle informatie is opgesteld in december 2011 dus als gevolg van firmware updates of andere ontwikkelingen kunnen bepaalde instellingen veranderen. Zorg er voor dat je camera altijd voorzien is van de meest actuele firmware. Nu is de website van Canon ontzettend onoverzichtelijk als je opzoek moet gaan naar de laatste firmware. Bij deze een handige link naar de meest actuele firmware voor Canon camera’s (externe link) : Cinema5D

-Zet de camera op handmatig, dit doe je door de knop aan de linker bovenzijde van de camera op de stand ‘M’ te zetten. Zet de auto-focus functie op het objectief uit. En maak als je een objectief met image stabilizer hebt een bewuste keuze of je deze aan laat staan of deze uitzet. De stabilizer kan je helpen om ongewenste bewegingen te beperken, dus je zou deze in de basis altijd op aan laten staan. Wees je echter bewust van de effecten die dit kan hebben.





-Tip: Het gaat je onherroepelijk een keer gebeuren dat de knop waarmee je de camera op ‘M’ zet een keer onbewust in een andere stand draait. Als je dan wil opnemen kan je zoiets hebben ‘van wat gebeurd er?’ Het kan handig zijn om de stand van de knop te markeren met bijvoorbeeld rode tape. Dus een stuk rond tape op de body en een stuk precies op de stand ‘M’. Je kan de Canon 5D overigens ook bij Canon laten modificeren zodat de knop geblokkeerd kan worden waardoor het niet mogelijk is dat deze per ongeluk verdraait naar een andere stand.

-Ga naar het menu waarmee je de ‘picture style’ kan instellen. Dit menu kan benaderd worden door op de knop onder de menuknop aan de achterzijde van de camera te drukken. Hierbij staat een cirkelvormig symbool dat bestaat uit zes rechthoekjes. Met behulp van het scroll-wheel aan de bovenzijde van de camera kan je nu door de verschillende picture-stlyes heen scrollen. De standen ‘S’ t/m ‘M’ zijn fabrieksinstellingen.





Ga naar de eerste instelling waarbij het getal ‘1’ staat. Nummer twee en drie kunnen ook gebruikt worden of in de toekomst gebruikt worden voor andere picture-styles die je zelf maakt of via het internet download. Druk nu op de de knop ‘info’ aan de achterzijde van de camera. Hiermee worden de instellingen voor dit profiel zichtbaar. Hier moeten een aantal instellingen gemaakt worden welke kunnen dienen als basis voor filmopnames. Met het scroll-wheel aan de achterzijde van de camera kan je nu naar de verschillende onderdelen die ingesteld kunnen worden.

Ga naar de instelling van de scherpte en draai deze helemaal naar nul en dus helemaal naar links. Vervolgens ga je naar Contrast en deze stel je in op minimaal en dus ook helemaal naar links. Bij de derde instelling (verzadiging) ga je één of twee streepjes naar links. De kleurtoon kan je onveranderd laten.

Als je deze instellingen hebt gemaakt ga je terug naar het menu en heb je een custom picture-style aangemaakt. Deze kan je in het begin heel goed gebruiken. Nu kan je via internet ook andere picture-styles downloaden. Met deze instellingen zal het beeld nog verder worden aangepast. De belangrijkste reden om deze aanpassing te maken is dat je daarmee een veel groter contrastomvang kan vast leggen. Simpel gezegd komt het er op neer dat je de mogelijkheid gaat winnen om bijvoorbeeld doortekening in de donkere en lichte partijen te behouden. Dit betekend echter wel dat je tijdens de montage kleurcorrectie zal moeten toepassen!

-Instelling Video systeem: zet deze op PAL (NTSC is voor Amerikaanse markt)

-Ga vervolgens naar het normale menu van de camera (druk op de knop ‘menu’) en ga naar het tab-blad waar je de Live view instellingen kan aanpassen. In de LV-functie kan je instellen of het scherm aan de achterzijde van de camera tijdens videoopnames en/of tijdens fotografie werkt. Onder in het menu kan je de instellingen voor het videoformaat maken. Zet deze op 1920×1080/25fps en zet in het menu daar onder de geluidsopname op de stand automaat. Het zal duidelijk zijn dat je de stand automatisch geluid veranderd als je bijvoorbeeld en externe mixer of microfoon aan de camera verbind. Deze specifieke zaken komen later aan bod.

-Andere belangrijke onderdelen van het menu zijn: Formatteren, zorg er voor dat je elke keer als je en nieuwe CF-kaart gebruikt deze geformatteerd wordt. Ga niet tijdens het maken van opnames individuele opnames verwijderen! Formatteer voor aanvang van de opnames de kaart en doe er daarna niets meer aan of het moet zo zijn dat je alle informatie van de kaart wil wissen.





-Sensorreiniging, helaas heb ik er zelf een aantal keer flink last van gehad: vuil op de beeldsensor. Elke keer als je de camera aan zet met behulp van de aan/uit knop dan zal de sensor gereinigd worden. Als je de camera echter automatisch uit laat gaan en deze vervolgens weer aanzet dan zal de stofwis functie niet in werking treden. Reinig de sensor geregeld!

-Controleer in het menu of de beeldstijl op Gebruiker 1, 2 of 3 staat (zie eerder behandelde instelling Picture-style)

Qua menu instellingen is de camera nu gereed om video-opnames mee te maken. Natuurlijk moet je nog wel de belichting, de witbalans en de scherpte instellen maar daar komen wij later in de Masterclass op terug.