Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

2. ACADEMIE – DE CAMERA

2. ACADEMIE – DE CAMERA

Een van de meest gestelde vragen: ‘Welke camera moet ik kopen?’. Dit is een vraag die ontzettend moeilijk te beantwoorden is. Ten eerste moet worden vermeld dat dit artikel in december 2011 is opgesteld en dat de ontwikkelingen erg snel gaan. Een camera die vandaag de top is kan over een paar maanden alweer helemaal achterhaalt zijn. Dat is overigens een belangrijk gegeven dat je altijd in gedachten moet houden, een camera is eigenlijk technisch gezien binnen twee jaar afgeschreven. Als je een bepaald budget ter beschikking hebt is dit ook iets dat je zeker in de beslissing mee moet nemen. Een goed objectief behoud altijd haar waarde en gaat heel lang mee. Zelf film ik met oude Leica objectieven waarvan sommige zelfs uit de jaren 80 komen. Dus een objectief koop je in principe voor het leven een camera echter ‘slechts’ voor een paar jaar.





Wat wil ik met de camera?
Welke camera je het beste kan kopen hangt voor een groot deel af van wat je er mee wil doen. Ben je bijvoorbeeld van plan om documentaires te gaan maken? Moet je veel opnames onder slechte lichtomstandigheden maken? Wil je een speelfilm opnemen? Het doel bepaald voor een groot deel de keuze voor de camera. Het is goed om jezelf te realiseren dat je niet alleen voor een bepaald camera-type kiest maar ook voor een bepaald merk. Als je bijvoorbeeld een Canon aanschaft zit je ook vast aan accu’s accessoires voor deze camera. Zaken zoals geheugenkaarten en objectieven zijn vaak wel uitwisselbaar met andere merken.

Lees voor meer informatie over objectieven het onderdeel objectieven in deze Masterclass. Maar nu al kan worden vermeld dat de meeste Nikon objectieven mits niet elektronisch aangestuurd, met behulp van een adapter ook op Canon camera’s gebruikt kunnen worden. Canon objectieven waarvan de moderne varianten allemaal een elektronisch aangestuurd diafragma hebben kunnen echter niet op Nikon camera’s gebruikt worden!

Je bepaald dus eerst wat je met de camera wil gaan doen. Het kan bijvoorbeeld handig zijn om een compacte camera te hebben of juist weer een camera die over hele goede accu’s beschikt. Heb je een HDMI-uitgang op de camera nodig? (bij voorbaat kan ik zeggen dat het antwoord op die vraag Ja is). Wil ik een Live View scherm dat ik kan kantelen? Ga eerst dit soort simpele vragen af.





Sensor formaat
Als de eerste vragen zijn beantwoord dan kom je bij een hele belangrijke vraag: welk sensor formaat moet de camera hebben? Bedenk vooraf dat een grotere beeldsensor beter in staat is om onder moeilijke lichtomstandigheden te werken, daarnaast heeft het sensor formaat indirect invloed op de scherptediepte. Je kan heel kort door de bocht stellen dat een kleinere beeldsensor een grotere scherptediepte heeft dan een grote beeldsensor. Dit is niet letterlijk zo want het beeldsensor formaat bepaald niet direct de scherptediepte binnen een opname! Voor een uitgebreid verhaal over de scherptediepte verwijs ik naar het artikel over scherptediepte op deze website.

Crop-factor
Als voormalig fotograaf uit de periode van de chemische fotografie waarbij met kleinbeeldfilms, middenfomraatfilms en vlakfilms werd gewerkt ben ik gewend om in kleinbeeld formaten te denken. Het formaat film van middenformaat camera’s zoals de Hasselblad was een stuk groter dan het formaat van een kleinbeeldfilm en het formaat van een vlakfilm was vele malen groter dan het formaat van een kleinbeeldfilm. Nu hebben moderne camera’s allemaal een elektronische beeldsensor maar ook hierbij werkt men met verschillende formaten. Grof gesteld kan je zeggen dat het grootste formaat sensor bij DSLR camera’s een full frame sensor is (er zijn ook grotere sensoren). Het formaat van een full frame beeldsensor komt precies overeen met het formaat van een voormalige kleinbeeldfilm. De meeste sensoren die gebruikt worden zijn echter kleiner en dan krijg je te maken met sensoren die een crop-factor met zich meebrengen. De crop-factor verteld ons iets over de grootte van de beeld diagonaal van de sensor. Dus de factor zegt iets over de verhouding waarmee de betreffende sensor groter of kleiner is dan een full frame sensor (kleinbeeld formaat).

Als wij uitgaan van een beelddiagonaal van 43,27 millimeter bij een full frame sensor (Canon 5D) en de sensor van een andere camera heeft een diagonaal van bijvoorbeeld 25,6 mm (Canon 7D) dan is de crop-factor 43,27 / 27,26 > Dan kom je afgerond uit op een crop-factor van 1,6.





Als je de afbeelding hier boven bekijkt kan je zien hoe groot de verschillen in afmetingen van de sensoren zijn. Eigenlijk heeft men de gebruikers van videocamera’s jaren lang schandalig te kort gedaan met een sensor die het formaat van een punaise heeft terwijl het formaat van DSLR sensoren groter is dan het formaat van een uit de kluiten gewassen postzegel. De verschillen zijn echt aanzienlijk! Het formaat van een gangbare video-sensor is helemaal in de linker onder hoek weergeven als de kleinste rechthoek.

Als je het verhaal over de scherptediepte op deze site hebt gelezen dan zal je zien dat het formaat indirect invloed heeft op de scherptediepte. Daarnaast kan je er van uit gaan dat een grotere beeldsensor uiteindelijk een hogere kwaliteit beeld zal geven. Je hoeft een afbeelding immers minder uit te vergroten om tot een bepaald formaat te komen. Verder kunnen grotere sensoren beter overweg met slechte lichtomstandigheden, je kan stellen dat ze licht gevoeliger zijn. Een hele simpele conclusie kan dan zijn dat je altijd een camera moet kopen met de grootste sensor. Tot op bepaalde hoogte is deze stelling juist, ware het niet dat een grotere sensor over het algemeen duurder is dan en kleinere sensor. Er is echter nog een belangrijke factor die je mee kan laten spelen bij het maken van een beslissing. In principe maakt een kleinbeeldcamera gebruik van en zelfde (chemische) film als een 35mm filmcamera. Echter bij een kleinbeeldcamera wordt de film horizontaal door de camera gehaald terwijl de film bij een 35mm filmcamera verticaal door de camera wordt getransporteerd. Probeer het volgende visueel te maken:




Als je een kleinbeeld negatief horizontaal voor je hebt dan heb je een liggend beeld op het negatief staan. De hoogte van het beeld wordt in dit geval bepaald door de breedte van de film (is de ruimte tussen de perforatie van de film). In een filmcamera gaat de film echter verticaal door de camera en als je en dergelijk negatief wil bekijken moet je de film verticaal vast houden. Wat bij de kleinbeeld film de hoogte was is nu de breedte van het beeld geworden. En dus neemt een 35mm filmcamera en kleiner beeld op dan een kleinbeeld fotocamera. Als je de formaten van de beelden vergelijkt dan zal blijken dat het beeld dat met een filmcamera is gemaakt ongeveer een crop-factor van 1.6 heeft. En deze factor komt precies overeen met het formaat van de sensoren die Canon bijvoorbeeld gebruikt in de Canon 7D, 60D en de 600D. Je kan nu dus de conclusie trekken dat een cropfactor sensor van 1.6 de standaard is waarmee klassieke filmmakers gewend zijn te werken. Dit is een overweging die je ook mee kan laten spelen bij het besluit dat je zal moeten maken als je een camera gaat aanschaffen.

Field of View (FOV)
Het formaat van de beeldsensor heeft direct invloed op de Field of View. Probeer het volgende visueel te maken: Je hebt een beamer die een beeld op een scherm projecteert. Zie dit projectiescherm als de beeldsensor en zie de beamer als het objectief dat voor een camera zit. Stel dat een beamer een beeld projecteert op een scherm van 1 meter breed en zie dit als een full frame sensor. Als je dan een vel papier pakt dat en stuk kleiner is dan het projectiescherm en je houd dit op de plaats van het projectiescherm dan zal slechts een klein deel van het geprojecteerde beeld op het kleine vel papier vallen. Buiten het stuk papier zit allerlei beeldinformatie die niet op dit vel papier valt en daarmee verloren gaat. Zie dit kleine stuk papier als een kleinere beeldsensor.


De inhoud van het vervolg van dit artikel is verkrijgbaar in de vorm van een eBook dat besteld kan worden in de online winkel van HDSLR35. Koop het eBook DSLR voor Filmmakers deel 1.