Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

3. ACADEMIE – OBJECTIEVEN DEEL 1

3. ACADEMIE – OBJECTIEVEN DEEL 1

Een lens is een stuk geslepen glas en een objectief is een constructie van lenzen. Je hoort dat de meeste mensen over lenzen spreken als ze eigenlijk objectieven bedoelen. De verwarring wordt des te groter omdat men in het Engels de term lens gebruik voor wat wij eigenlijk een objectief moeten noemen.





Objectieven
De kwaliteit van de objectieven is aan factor die uiteindelijk een grote invloed op de beeldkwaliteit zal hebben. Helaas hangt aan deze kwaliteit, over het algemeen, een bijbehorend prijskaartje. De aanschaf van en camera body bestrijkt slecht een relatief klein deel van het budget dat nodig is om een goede HDSLR set samen te stellen. Voor een goed objectief ben je in sommige gevallen zelfs meer kwijt dan bij de aanschaf van een camera body. Voor een groot deel is de kwaliteit van een objectief verbonden aan evenredig prijskaartje. Natuurlijk kan je ook bijzonder goedkope objectieven aanschaffen maar dan kan en mag je geen hoge mechanische en optische kwaliteit verwachten.





Mechanische kwaliteit
De optische kwaliteit van een objectief is lang niet altijd 1,2,3 te bepalen als je deze een paar minuten in de hand hebt. Daarvoor zal je het objectief op bepaalde punten uitvoerig moeten testen, sommige tests zijn dermate specialistisch dat je daar moeilijk zelf mee aan de slag kan. Je moet een grote liefde voor objectieven hebben als je bijvoorbeeld met behulp van een aantal tests de resolutie van een objectief wil bepalen of als je hele specifieke lensfouten op wil sporen.

Het is echter wel relatief eenvoudig om de mechanische kwaliteit van een objectief te controleren. Je kan het bijvoorbeeld al heel snel zien, voelen en merken aan het materiaal waarvan de gehele behuizing is gemaakt. Daar waar sommige objectieven van kunststof zijn gemaakt en je direct voelt dat de kwaliteit minimaal is, daar zijn andere objectieven volledig van metaal gemaakt en dat laatste komt de kwaliteit natuurlijk ten goede.

Je voelt het als je aan de focus ring draait of in het geval van en zoom objectief de brandpunt afstand aanpast. Loopt het objectief lekker?, loopt het soepel? (te soepel is ook niet prettig) of voel je dat een objectief niet lekker loopt? Het zijn zaken die je al heel snel kan voelen als je een objectief in de hand hebt. Als je weet dat je een bepaald objectief niet zo vaak zal gebruiken dan is de hele mechanische kwaliteit natuurlijk van minder belang dan wanneer je een objectief veelvuldig zal gebruiken. Maar je kan er ook van uit gaan dat een degelijke lens bijvoorbeeld veel minder gevoelig is voor invloeden van buiten af. Een opname aan het strand is voor geen enkele camera of objectief bevorderlijk maar een goed gebouwd objectief zal minder gevoelig zijn voor zaken zoals vuil en (fijn) stof. Daarnaast zal je merken dat als je veelvuldig met de spullen werkt en de apparatuur bijvoorbeeld (semi-) professioneel gebruikt je de spullen ook steeds meer als een stuk gereedschap gaat gebruiken. Er zijn mensen die de camera slechts een aantal keer per jaar uit de tas of koffer halen. Je zal dan ook vaak zien dat deze mensen de spullen bij wijze van spreken met fluwelen handschoenen hanteren. Als je de spullen echter professioneel gebruikt dan heb je vaak helemaal niet de tijd om de spullen met fluwelen handschoenen te hanteren. Er moet dan snel een objectief gewisseld worden en objectieven worden snel in en uit een koffer of tas gehaald waarbij dan nog net de moeite wordt genomen om de lens doppen op het objectief te doen. Het zijn allemaal zaken waarmee je bij de aanschaf van een objectief rekening moet houden. Bepaal onder wat voor omstandigheden de objectieven gebruikt zullen worden, hoe intensief en op wat voor manier. Maar de hele mechanische kwaliteit van een objectief bepaald ook of het scherpstellen lekker gaat. Vooral als je de scherpte moet verleggen of heel nauwkeurig moet plaatsen is het van belang dat de scherpstel-ring van het objectief goed en prettig werkt. Je ziet vooral bij de goedkope kitlensen dat het scherpstellen verre van prettig gaat. Dat is mede een gevolg van het feit dat veel objectieven gebouwd zijn om met behulp van auto-focus scherp te stellen. Veel fotografen werken bijna niet meer met het handmatig scherpstellen en maken vaak gebruik van de auto-focus mogelijkheden. Als filmmaker kan je echter geen goed gebruik maken van de auto-focus functie. Als je overigens gebruik maakt van de auto-focus functie dan hoor je sommige slechte objectieven bijna letterlijk piepen en kraken tijdens het scherpstellen. Geluiden die meteen alle alarmbellen moeten laten rinkelen! Tenslotte heb je dan nog te maken met zaken zoals de kwaliteit van de vaak mee geleverde zonnekappen (compendiums) en andere accessoires. Bepaal als je een objectief gaat aanschaffen altijd eerst de mechanische kwaliteit, vooral ook omdat dit in de meeste gevallen ook heel veel zegt over de optische kwaliteit.


De inhoud van het vervolg van dit artikel is verkrijgbaar in de vorm van een eBook dat besteld kan worden in de online winkel van HDSLR35. Koop het eBook DSLR voor Filmmakers deel 1.