Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

4. ACADEMIE – OBJECTIEVEN DEEL 2

4. ACADEMIE – OBJECTIEVEN DEEL 2

Film-objectieven of foto-objectieven?
Met behulp van adapters kunnen op veel van de camera’s ook film-objectieven gebruikt worden. Vooral de camera’s die een kleinere beeldsensor hebben (bijvoorbeeld de 1.6 cropfactor camera’s) zijn geschikt om bijvoorbeeld objectieven met een PL-mount te gebruiken. Bij full-frame camera’s zoals de Canon 5D gaat dit niet altijd goed. Dat komt omdat PL-mount objectieven aan de achterzijde veel verder uitsteken dan normale foto-objectieven. Bij DSLR camera’s met een full-frame sensor is daarmee ook de spiegel die moet opklappen groter. Deze kan bij objectieven die aan de achterzijde ver uitsteken tegen het objectief aan klappen. Let daar dus op als je PL-mount objectieven wil gebruiken. Er zijn zelfs bedrijven die de camera aanpassen en de spiegel verwijderen zodat deze niet meer in de weg kan zitten.

Goede film-objectieven zijn vele malen duurder dan goede foto=objectieven en dat terwijl de objectieven in de basis natuurlijk het zelfde zijn. Het prijsverschil zit ‘m veelal geen eens in de kwaliteit van het gebruikte glas want een fabrikant zoals Leica gebruikt in zowel de film- als in de foto-objectieven het beste glas. Het grote verschil in de prijs maar ook in de werking zit ‘m vooral in de hele constructie van het objectief.





Lens breathing
Het zal je niet snel opvallen als je een objectief alleen gebruikt om mee te fotograferen maar als je filmt met een foto-objectief dan kom je het ongetwijfeld tegen: lens breathing. Als je de scherpte verlegt veranderd ook de brandpuntafstand van het objectief en dus krijg je als je de scherpte verlegt het gevoel dat je aan het in- of uitzoomen bent. Als je het bovenstaande videofragment bekijkt kan je heel duidelijk het verschijnsel van lens breathing zien. Als je fotografeert zal je dat niet als een probleem ervaren, als je aan het filmen bent kan het echter wel storend zijn als het brandpunt veranderd. Dit effect is een gevolg van de constructie van het hele objectief, het komt door de manier waarop de verschillende lensdelen bewegen tijdens het scherpstellen. Dit is en van de punten waarop een film-objectief gecorrigeerd/aangepast is. Bij een goed film-objectief heb je geen last van lens breathing.


Groot en klein
Foto-objectieven zijn zo gemaakt dat ze licht, klein en zo goedkoop als mogelijk zijn. Bij film-objectieven maakt men meestal gebruik van gehuurde objectieven en dus doet de cameraman of vrouw meestal zelf geen investering in kostbare objectieven. Daarnaast werkt men bij film meestal vanaf statief en dus hoeven de objectieven minder licht en minder klein te zijn. Bij fotografie objectieven gaat men er echter vanuit dat een fotograaf de camera vanuit de hand bediend. Licht, klein en goedkoop brengt natuurlijk compromissen met zich mee en dus zullen er concessies gedaan moeten worden welke invloed zullen hebben op de kwaliteit van het objectief en de manier waarop deze werkt.

Nu is het wel zo dat er een ontzettend groot verschil is tussen de traditionele foto-objectieven zoals deze op analoge camera’s werden gebruikt en de moderne varianten die specifiek voor DSLR camera’s zijn gebouwd. De traditionele objectieven komen qua werking nog het dichtst bij de film-objectieven. Want ook hier zie je objectieven die en lange scherpstel-slag hebben. Bij moderne objectieven zijn er zelfs uitvoeringen die geen harde stops in de scherpstel ring hebben en dus kan je dan oneindig doordraaien als je scherp stelt. Traditionele foto-objectieven hebben altijd een harde stop als je in de uiterste standen van de scherpstel-ring komt. Daarnaast is zoals eerder genoemd de afstand waarover de scherpstel ring gedraaid kan worden bij traditionele objectieven maar vooral bij film-objectieven veel groter dan bij moderne dslr-objectieven. En deze grote slag is nodig om heel precies scherp te kunnen stellen. Er zijn objectieven waarde de scherpstelring bijna 360 graden rond kan draaien en daarmee kan je heel nauwkeurig werken.





Diafragma kliks
Als je met een foto-objectief van diafragma veranderd dan voel en zie je het diafragma in harde kliks sluiten of opengaan. Meestal gaat dit per halve of hele stops. Bij een film-objectief heb je de mogelijkheid om het diafragma traploos te regelen en dus kan je tijdens het filmen het diafragma aanpassen zonder dat je daarbij hinderlijke harde overgangen in de helderheid zal zien. Dus als je met een camera bijvoorbeeld van binnen naar buiten loopt kan je de belichting heel subtiel en vloeiend aanpassen. Met een foto-objectief gaat dat niet lukken want dan zal je altijd harde kliks/stappen zien. Je zal bij film-objectieven ook zien dat de scherpstel- en diafragmamarkeringen aan de zijkant van het objectief zitten. Terwijl deze bij foto-objectieven altijd aan de bovenzijde van het objectief zitten. Bij fotografie-objectieven is dat nog terug te voeren naar de tijd dat je het diafragma via de zoeker af te lezen was met behulp van een kleine lens die zicht op de bovenzijde van het objectief gaf. Daarnaast past het ind e workflow van een fotograaf om het hoofd van de zoeker te halen en even aan de bovenzijde van de camera en het objectief te kijken wat de instellingen zijn. Bij een filmcamera werk je echter vaak met een focuspuller die naast de cameraman staat en dus vanaf de zijkant op de camera en het objectief kijkt. Hij doet de instellingen van de scherpte en het diafragma. In deze situatie is het heel onhandig als je steeds over de camera heen moet buigen om de bovenzijde te bekijken terwijl de cameraman de camera bedient. Bij moderne DSLR-objectieven is het soms zelfs helemaal niet mogelijk om het diafragma aan het objectief zelf in te stellen. In dat geval gaat dit elektronisch via de camera: het zal duidelijk zijn dat dit niet handig werkt als je aan het filmen bent!


De inhoud van het vervolg van dit artikel is verkrijgbaar in de vorm van een eBook dat besteld kan worden in de online winkel van HDSLR35. Koop het eBook DSLR voor Filmmakers deel 1.