Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

6. ACADEMIE – FILTERS

6. ACADEMIE – FILTERS

Naast de tientallen ster-effect en andere troep-filters die je, als je jezelf en je werk serieus neemt, beter links kan laten liggen, zijn er een aantal filters die zeker heel goed gebruikt kunnen worden bij het filmen.

Filters algemeen
Filters kunnen verdeeld worden in een aantal groepen. Er zijn filters die specifiek bedoeld zijn om bepaalde kleuren te filteren, onder deze groep vallen bijvoorbeeld de UV-filters, het bekende oranje filter dat bij de zwart-wit fotografie zo goed werkte en bijvoorbeeld infrarood filters. Daarnaast zijn er filters die geen invloed hebben op de kleur maar op de hoeveelheid licht. Hieronder vallen bijvoorbeeld de ND filters. Ten slotte is er een grote groep filters die ik aan het begin van dit artikel omschreef als troep-filters. Denk hierbij aan de stapels filters die Cokin op de markt brengt; ster-filters en dergelijke. Dit zijn filters die het beeld beïnvloeden en dus een optische werking hebben. Nu zijn niet al deze filters direct waardeloos want bijvoorbeeld een frost-filter kan heel mooi werken.

De filters worden over het algemeen voor de front lens van een objectief bevestigd, bij sommige objectieven worden de filters echter achter de laatste lens geplaatst. Het zal duidelijk zijn dat de kwaliteit van het filter van invloed is op de kwaliteit van het beeld. Het is natuurlijk eeuwig zonde om opnames te maken met een Zeiss objectief en deze vervolgens van een goedkoop kunststof filter te voorzien. Je zou immers kunnen stellen dat een filter uiteindelijk deel uit maakt van de lens constructie en daarmee een onderdeel van het objectief wordt. De goedkopere filters zijn over het algemeen van kunststof vervaardigd terwijl de duurdere filters van glas zijn gemaakt.

Een aantal filters kan tijdens de post productie gesimuleerd worden. Je kan het beeld, bijvoorbeeld tijdens de montage, nog soften met behulp van bijvoorbeeld een blur-effect. Andere filters zijn achteraf echter niet te simuleren!

Bevestiging
Ten eerste is er de oplossing waarbij de filter rechtstreeks op het objectief wordt geschroefd. Dit is een hele goede manier van werken mits je niet met te veel filters tegelijk wil werken. Daarnaast is deze optie duur als je met een grote set objectieven werkt. Je moet dan immers voor elk objectief met een andere diameter van de front lens een ander filter aanschaffen. Je kan eventueel gebruik maken van verloopringen (step-up en step-down ringen) om de filters aan verschillende objectieven te bevestigen. Koop in dat geval de filters die passen op het objectief met de grootste front lens diameter.

Je kan een filter ook met behulp van een matte box gebruiken. Nu is de aanschaf van een goede matte box zeker een stevige investering maar je krijgt er wel een heel mooi stuk gereedschap bij. De matte box fungeert zowel als filterhouder en als zonnekap (compendium) die invallend licht in het objectief kan blokkeren. In vergelijking met vaste filters liggen de filters bij het gebruik in een matte box relatief verder van de front lens. Dit heeft als gevolg dat er hogere eisen aan de kwaliteit van het filter gesteld moeten worden. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat onder hele extreme situaties macro-opnames, waarbij het filter ver van de front lens is geplaatst, binnen het scherpte vlak van het objectief begint te vallen. In dat geval kunnen krassen op het filter zelfs een zichtbaar effect hebben.

Tenslotte zijn er filterhouders te koop waarin de filters geplaatst kunnen worden. Deze houders zijn minder functioneel dan de matte box maar en stuk vriendelijker qua prijs.

ND-Filter
Een ND-filter is een neutral density filter en heel simpel gezegd is dit een filter die de kleur van het licht niet veranderd maar alleen invloed heeft op de hoeveelheid licht die door het filter treedt. Zeker als je bij vol daglicht met een beperkte scherpte-diepte wil kunnen werken is een ND-filter een must. Eigenlijk is het een filter die elke HDSLR filmer in zijn bezit moet hebben.

Er zijn ND-filters die een vaste waarde hebben en dus een vaste hoeveelheid licht tegenhouden. Deze waardes komen overeen met de vaste stops van diafragma en sluitertijd. Er zijn filters die 1,2,3 of meer stops tegenhouden. Het grote nadeel van deze vaste filters is het feit dat ze een vaste densiteit hebben. Dus je bent dan al snel genoodzaakt om een serie ND-filters aan te schaffen.




De inhoud van het vervolg van dit artikel is verkrijgbaar in de vorm van een eBook dat besteld kan worden in de online winkel van HDSLR35. Koop het eBook DSLR voor Filmmakers deel 2.