Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

7. ACADEMIE – GELUID DEEL 1

7. ACADEMIE – GELUID DEEL 1

De ingebouwde cameramicrofoons van de DSLR camera’s maken het heel duidelijk, deze camera’s zijn eigenlijk bedoeld om mee te fotograferen. De mogelijkheden voor het maken van goede geluidsopnames zijn beperkt en dat terwijl geluid ontzettend belangrijk is. Als je een http://www.staalwol.com/wordpress/wp-admin/post.php?post=4302&action=edit&message=10interview opneemt en het beeld is niet geheel optimaal dan kaan je daar nog mee wegkomen, maar als het geluid slecht is en een interview onverstaanbaar is dan heb je een serieus probleem. Maar gelukkig zijn er een aantal goede mogelijkheden om dit probleem op te lossen.





De ingebouwde microfoon
Helaas produceren de ingebouwde cameramicrofoons van DSLR camera’s op dit moment nog geen goed geluid. De geluidsopnames die je met deze microfoons maakt zijn hoogstens te gebruiken als het om general-/setnoise gaat, maar het opnemen van gesproken teksten kan je met deze microfoons vergeten. De kwaliteit is helaas veel te laag, als je aan de voorzijde van bijvoorbeeld de Canon5D camera kijkt zie je daar een aantal hele kleine gaatjes zitten, achter deze gaatjes zit de microfoon. En het kan niet anders dan dat dit een hele kleine microfoon is. Het geluid van deze microfoon kan nog wel gebruikt worden als guide-track tijdens het sync leggen van extern opgenomen audio. Een bijkomend probleem bij de cameramicrofoons is het contactgeluid. Als je met je handen over de camerabody beweegt kan al een storm aan geluid in de microfoon opleveren. Kortom het geluid is alleen te gebruiken als guide-track en als track voor de set-noise.


Geluidsversterking
De meeste microfoons produceren een geluidsniveau dat versterkt moet worden om voldoende signaalsterkte te bieden voor een opname. De ingebouwde voorversterker in de DSLR camera’s is ook van matige kwaliteit, dat brengt bijvoorbeeld een hoge basisruis met zich mee welke altijd in een opname terug te horen zal zijn. Nu moet hier ook weer niet al te zwaar aan getild worden. Natuurlijk hoort een echte audio-professional ongewenste audioruis maar als je als one-man-band een opname maakt dan valt er best met deze basisruis te leven. Echter als je goed geluid wil hebben dan zal je om de ingebouwde voorversterker van de camera heen moeten werken. Een bijkomend probleem is dat het bij sommige camera’s niet mogelijk is om het volume van deze voorversterkers handmatig in te stellen. Dus een aantal camera’s zal alleen met een automatisch audio-level werken. Het ontbreken van duidelijk zichtbare VU-/PPM-meters is overigens ook een probleem. Bij de de meeste camera’s heb je niet de mogelijkheid om tijdens het maken van opnames het audio-level in beeld te bekijken. En juist de gegevens van bijvoorbeeld een PPM-meter (Peak Program Meter) zijn natuurlijk ontzettend belangrijk als je op een correct volume opnames wil maken.





Alle camera’s hebben een ingebouwde AGC ( Automatic Gain Control) die bedoeld is om het opname niveau van het geluid automatisch te regelen. Zoals eerder vermeld kan deze functie bij sommige camera’s zelfs niet uitgeschakeld worden. Aan de ene kant zal de AGC voorkomen dat het geluid overstuurd opgenomen zal worden en dus zal het opname volume terug geregeld worden als het geluid (te) hard is. Aan de andere kant zal de AGC heel zacht geluid extra willen versterken om een hoog volume te bereiken. Een probleem hierbij is dat samen met dit zachte geluid ook de basisruis versterkt zal worden. Dus als je bijvoorbeeld opnames in een bos maakt en het zachte geluid van de bewegende bladeren in de wind wil opnemen dan zal de AGC het opname volume op gaan krikken. Hiermee wordt het geluid van de bewegende bladeren versterkt maar ook de basisruis van het systeem zal versterkt worden en opeens hoor je e=het geluid van een flinke najaarsstorm in de opnames. Een ander bijkomend probleem is dat je slechte AGC’s ook kan horen werken, je kan het geluid horen ‘pompen’ en je hoort hoe de AGC het volume aan het regelen is. Dat geeft natuurlijk een totaal ander effect dan wanneer een geluidsman of vrouw het volume langzaam en met gevoel regelt.


Pluggen, kabels en verbindingen
Er zijn verschillende pluggen en connectoren die gebruikt kunnen worden. De meest simpele verbinding is die met een zogenaamde mini-jack plug. Dit zijn de kleine pluggen die je bijvoorbeeld ook aan de koptelefoons van MP3 spelers ziet. Het zal duidelijk zijn dat deze pluggen zowel signaaltechnisch als mechanisch gezien verre van optimaal zijn. Vergelijkbare pluggen zijn de normale jack-pluggen die je bijvoorbeeld ziet bij gitaarsnoeren. Deze verbindingen zijn mechanisch gezien natuurlijk aanzienlijk degelijker maar op signaaltechnisch zijn deze pluggen en de bijbehorende kabels ook niet optimaal. Zo kunnen er externe storingssignalen de kabel binnentreden, de afscherming van de kabels en pluggen laat te wensen over. Een ‘probleem’ is dat men bij DSLR camera’s gebruik maakt van mini-jack verbindingen. De keuze hiervoor is te begrijpen omdat deze verbindingen erg compact zijn en de camera’s in eerste instantie niet bedoeld zijn om geluid mee op te nemen.

De meeste professionele audio apparatuur werkt echter met XLR-verbindingen. Deze verbindingen zijn te herkennen aan de driepolige chassisdelen en stekers. Er zijn ook gecombineerde pluggen die de jack-plug en de XLR verbinding samemvoegen. Deze verbinding zie je bijvoorbeeld aan de onderzijde van de Zoom H4n audiorecorder. Met deze verbindingen ben je natuurlijk een stuk flexibeler. Feit is echter dat de de jack-plug vooral bij muzikanten tegenkomt als ze een gitaar, zangmicrofoon of keyboard met een versterker willen verbinden. Bij professionele film microfoons zal je deze verbinding echter niet vaak tegenkomen. Ten slotte zijn er cinch verbindingen en dat zijn de kabels die je bijvoorbeeld bij stereo-installaties ziet, dat zijn de kabels met rode en zwarte pluggen. Deze pluggen worden echter alleen gebruikt voor het transporteren van audiosognalen en niet voor het verbinden van microfoons.





Microfoons
Elke geluidsopname begint bij de microfoon die gebruikt wordt. Geluids-professionals maken alleen gebruik van absolute top microfoons die erg kostbaar kunnen zijn. Maar je komt echter ook al een heel eind met simpelere microfoons. Op sommige punten is het de vraag wat je nog aan verschil zal horen. Natuurlijk zullen echte geluidsfreaks de goede microfoons er altijd uit te pikken maar de meeste mensen die een film bekijken zullen op een gegeven moment het verschil niet meer kunnen horen. Er is natuurlijk wel een ondergrens want op een gegeven moment zal je de beperkingen van een microfoon zeker gaan horen.


De inhoud van het vervolg van dit artikel is verkrijgbaar in de vorm van een eBook dat besteld kan worden in de online winkel van HDSLR35. Koop het eBook DSLR voor Filmmakers deel 1.