Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

8. ACADEMIE – GELUID DEEL 2

8. ACADEMIE – GELUID DEEL 2

Na het lezen van hoofdstuk zeven zal duidelijk zijn dat je een oplossing zal moeten vinden voor de beperkte kwaliteit die DSLR camera’s bieden op het gebied van audio-opnames. De meest simpele en de goedkoopste optie is om een eenvoudige externe microfoon ‘in de camera te prikken’. In dat geval bevestig je bijvoorbeeld een externe microfoon aan de hot-shoe verbinding aan de bovenzijde van de camera.

De hot-shoe is de verbinding waaraan je normaal een flitser kan verbinden. Deze flitser schuif je dan in de verbinding aan de bovenzijde van de zoeker van de camera. Je spreekt van een hot-shoe als er een elektrische verbinding in de schuit zit. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de verbinding van de flitser omdat daar een signaal van de camera naar de flitser moet lopen. je spreek van een cold-shoe als het alleen een bevestigging betreft waarin geen elektrisch contact is opgenomen. De shoe verbinding is een universele verbinding en kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden om microfoons en externe monitoren aan de camera of the rig te verbinden.





De eenvoudige externe microfoon
Het is dus mogelijk om een eenvoudige externe microfoon aan de camera te verbinden. Deze microfoon kan met behulp van de mini-jack verbinding aan de camera worden aangesloten. Het voordeel van deze oplossing is dat deze compact is, in feite krijg je nu de microfoon optie die normale videocamera’s bieden waarbij een duidelijke zichtbare microfoon aan de buitenzijde van de camera is bevestigd. Een dergelijke microfoon kan ook eenvoudig aan de rig verbonden worden. De ideale oplossing voor het snelle reportage- en camjo-werk (Camko = Camera Journalist): de one-man-band. Het is belangrijk dat de microfoon mechanisch geïsoleerd bevestigd wordt van de camera en de rig. Als dit niet het geval is kunnen contactgeluiden van de camera of de rig overgebracht worden als een storend geluid. Je ziet dat microfoons om dit te voorkomen vaak opgehangen zijn in elastieken. Als een dergelijke verbinding niet bij de microfoon zit dan is het raadzaam om deze apart aan te schaffen of te huren. Deze verbindingen met elastieken zie je overigens ook bij microfoons die aan een boompole/hengel zijn verbonden. Ten slotte is het belangrijk om een goede windjammer/deadkitten bij de microfoon te hebben. Dit om het geluid van de wind te beperken. Onderschat de waarde van en goede windjammer niet! Je zal niet de eerste zijn die thuis komt met opnames waarbij je een orkaan kan horen. Een klein zuchtje wind kan al het effect van een flinke storm hebben.


AGC uit
Er is al eerder gesproken over de werking van de AGC, deze kan storend zijn. In sommige gevallen kan de AGC niet uitgeschakeld worden. Er zijn echter manieren om de AGC te ‘belazeren’ in dat geval wordt op één van de twee beschikbare audiokanalen een signaal toegevoegd die de AGC zal misleiden. Er zijn kleine externe apparaten beschikbaar die in de basis een kleine audio-mixer zijn. In deze apparaten kan je met behulp van de aanbevolen XLR-aansluitingen goede microfoons aansluiten. Tevens kan je met deze mixers het niveau van het audio-signaal regelen maar dan moet je in dat geval natuurlijk wel de AGC uit kunnen schakelen omdat je niet wil dat deze het volume zelfstandig aan gaat passen. bepaalde externe mixers sturen een signaal naar de camera die de werking van de AGC op een vals spoor zet. Er wordt een signaal met een hoog niveau uitgestuurd waarmee de werking van de ind e camera gebouwde voorversterker tot het minimum wordt beperkt. Als je het volume van de camera achter wel handmatig in kan stellen dan is het verstandig om het opname niveau in de camera zelf zo laag als mogelijk te zetten. Hiermee onderdruk je namelijk een deel van de basisruis die de ingebouwde voorversterker produceert. In dat geval laat je de aangesloten mixer een signaal met een hoog niveau uitsturen om toch tot een correct opname volume te komen.





Mixer en XLR adapters
Afhankelijk van de uitvoering krijg je met de eerder genoemde mixer een aantal handige stukken gereedschap in de handen. De meeste mixers zijn uitgerust met VU-meters zodat het opname volume gecontroleerd kan worden. Daarnaast zit er meestal een ingebouwde voorversterker in de mixer die het signaal naar het juiste niveau kan brengen. Andere opties zijn de mogelijkheid om het geluid van links naar rechts te pannen om zo mono-geluid of juist stereogeluid te produceren. Als je een mixer met meerdere aansluitingen hebt is het zelfs mogelijk om vier, zes of meer microfoons aan te sluiten. Bij kleine producties zal dit meestal niet nodig zijn. Maar bij grote producties waarbij meerdere mensen bijvoorbeeld een microfoon moeten hebben is een dergelijke uitgebreide mixer noodzaak.


De inhoud van het vervolg van dit artikel is verkrijgbaar in de vorm van een eBook dat besteld kan worden in de online winkel van HDSLR35. Koop het eBook DSLR voor Filmmakers deel 1.