Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

AVID – IMPORTEREN FILES

AVID – IMPORTEREN FILES

Het monteren van films kost natuurlijk tijd maar dat kan je zien als quality time want het is immers leuk om te monteren. Een grote ergernis zijn echter de wachttijden. Wachten op het renderen van kleur-correctie, het wachten op de export van een film etc. Als het om wachten gaat is er echter een proces dat de kroon spant: het importeren van het materiaal.

AMA
Met de CS5 versie van Avid is het mogelijk om rechtstreeks met het ruwe materiaal uit de Canon 5D en andere DSLR-camera’s te werken. Hiervoor kan je de AMA (Avid Media Access) functie gebruiken. Je kopieert het materiaal dat je hebt opgenomen naar een locatie op de harde schijf van je computer en je ‘wijst’ vanuit de Avid naar deze files en je kan er mee werken. Dit is natuurlijk een prachtige functie echter vergt dit zo veel processor kracht van de computer dat deze functie in ieder geval met mijn computer nog niet werkbaar is. Vooral als je met meerdere video-lagen en effecten gaat werken kan de tijdlijn niet meer vloeiend worden afgespeeld. Daarnaast geeft Avid zelf het advies om deze functie alleen te gebruiken tijdens de voor-montage om dan vervolgens tijdens de eindmontage de files die je gebruikt te batch importen. Dit omdat het hele Avid systeem met een eigen unieke codec (DNxHD) werkt.

Kortom voor de meeste gebruikers zal deze workflow geen prettig werkende situatie brengen. En dus ben je genoodzaakt om de files die je hebt opgenomen om te zetten naar een ‘editor friendly’ formaat.

Van 264 naar DNxHD
De meest logische stap is om het materiaal met behulp van Avid te importeren zodat je met DNxHD materiaal kan werken. Bij dit importeren heb je de keuze uit verschillende compressies en daarmee uit verschillende kwaliteiten waarmee je kan werken. Ook hier is de kracht van het computer systeem waarmee je werkt bepalend voor de compressie waarmee je gaat werken. Te zware bestanden zullen onwerkbaar zijn, zelf werk ik altijd met de DNxHD120 codec deze geeft een prima resultaat en zorgt voor een werkbare workflow waarbij de bestanden afgespeeld kunnen worden zonder dat er ‘stutters’ optreden.

Maar dat importeren duurt tijd, veel tijd, irritant veel tijd. Dat is dan ook de reden waarom ik dat importeren vaak ’s nachts laat gebeuren want niets is vervelender dan de hele tijd hoopvol naar het scherm van de computer te kijken in afwachten tot al het materiaal is geïmporteerd. Kan dat niet anders? Jawel dat kan anders!

Grinder, Media Decoder & Mpeg Streamclip
Met externe programma’s kan je het materiaal buiten de Avid om transcoderen. En de test die ik zal omschrijven toont aan dat de tijdswinst aanzienlijk kan zijn. Maar voordat ik op de uitgevoerde tests zal in gaan wil ik eerst een heel belangrijk bijkomend voordeel vermelden. Als je de Avid gebruikt om het materiaal te importeren dan kan de Avid op het zelfde moment niet gebruikt worden om daadwerkelijk te monteren. Het programma is immers druk aan het werk en biedt geen ruimte voor multitasking. Als je echter gebruik maakt van een extern programma dan kan je gelijktijdig met de Avid blijven werken. Dus terwijl bijvoorbeeld Adobe Media Decoder de Quicktime 264 bestanden van de Canon 5D aan het omzetten is naar en DNxHD of Quicktime 422 codec kan je zelf bezig zijn met Avid en alvast aan de slag gaan met het materiaal dat al beschikbaar is.

Je kan dus een extern programma gebruiken om de files om te zetten, vervolgens kan je de AMA functie van Avid gebruiken om een link naar dit materiaal te leggen. Het uitgangspunt is het creëren van tijdswinst, en de vraag is dan natuurlijk hoeveel tijd je kan winnen. Ik heb een test uitgevoerd waarbij een viertal bestanden verwerkt moesten worden. Ik heb deze bestanden rechtstreeks in de Avid geïmporteerd en eveneens getranscodeerd met de programma’s Mpeg Streamclip (gratis), Magic Bullet Grinder en ten slotte met Adobe Media Decoder.

Stopwatch in de hand en…
Alle Quicktime 264 bestanden zijn bij deze test omgezet naar Quicktime 422. De keuze voor deze codec zijn bepaald door het programma Grinder dat alleen naar deze codec kan transcoderen. In het totaal zijn er vier files geïmporteerd met een totale grote van nog net geen 2G.

Avid: 12’11”
Magic Bullet Grinder: 08’03”
Adobe Media Decoder: 06’30”
Mpeg Streamclip: 05’11”


De uitslag van deze snelheidstest zijn opzienbarend als je gebruik maakt van het gratis programma Mpeg Streamclip dan kan je een winst van 200% boeken. Het importeren gaat ruim twee keer zo snel dan wanneer je dat via Avid zelf doet. Tel daarbij op het grote voordeel dat je tijdens het importeren gewoon door kan blijven werken met Avid om te monteren en je workflow wordt aanzienlijk versneld. Van alle externe transdecoders blijkt Mpeg Streamclip het snelst te werken en het laat de betaalde Grinder en Media Decoder achter zich. Nu kan deze meting nog mank gaan op het feit dat alle externe transcoders de bestanden om hebben gezet naar een werkbaar Quicktime 422 bestand en dat Avid de bestanden heeft omgezet naar het eigen DNxHD formaat. Met de bovenstaande gegevens in gedachten heb ik een tweede test uitgevoerd waarbij de winnaar Mpeg Streamclip het tegen Avid op zal nemen bij het omzetten naar het formaat DNxHD120. Hierbij maak ik gebruik van dezelfde bestanden als bij de eerste test.

Avid: 12’11”
Mpeg Streamclip: 05’39”

Wederom werkt Mpeg Streamclip weer aanzienlijk sneller dan Avid.

Wat nu?
Met de bovenstaande gegevens lijkt de keuze voor Mpeg Streamclip voor de hand te liggen. Dit programma is niet alleen de snelste maar is ook nog een keer gratis beschikbaar. Qua functionaliteit ontlopen de externe transcoders elkaar niet echt. Met alle programma’s is het mogelijk om een lijst aan files te verwerken zodat je niet alle files stuk voor stuk hoeft om te zetten. Grinder heeft qua functionaliteit de minste mogelijkheden omdat dit programma alleen naar het formaat Quicktime 422 (Prores) kan coderen. Media decoder en Mpeg Streamclip bieden meer mogelijkheden.

De workflow
De optimale workflow als het gaat om het importeren van nieuwe video bestanden is nu als volgt:
1. Kopieer de videobestanden waarmee je wil werken naar een nieuwe directory op de computer.
2. Maak een tweede directory aan welke je een duidelijke naam geeft.
3. Open de videobestanden in Mpeg Streamclip en maak een batchlijst aan.
4. Laat Mpeg Streamclip alle bestanden converteren naar het Quicktime Prores 422 formaat of naar het DNxHD formaat.
5. Verwijs vanuit Avid met behulp van de AMA functie naar de directory waarin de geconverteerde bestanden staan
6. Monteren maar!

7. Optioneel kan je aan het eind van het montage traject Avid laten verwijzen naar de originele bestanden om daarmee de hoogst haalbare kwaliteit te behalen. Deze manier van werken raad ik echter af omdat het kwaliteit verschil niet opweegt tegen het feit dat je dan alsnog met een tijdlijn zit die niet op een goede manier afgespeeld kan worden. Daarnaast adviseert Avid zelf om met het eigen DNxHD formaat te werken. Als je toch op deze manier wil werken doe je dat op de volgende manier:
Hernoem de directory waarin de geconverteerde bestanden staan. Avid kan de bestanden waarmee je gewerkt hebt niet meer vinden en zal de melding Media Offline geven. Met behulp van de functie relink verwijs je nu naar de directory waarin het originele materiaal staat en alle bestanden die als offline vermeld stonden zijn nu weer beschikbaar.