Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

CHECKLIST – WORKFLOW OPNAMES

CHECKLIST – WORKFLOW OPNAMES


Door schade en schande wordt je wijzer, maar toch wil je die schade en vooral die schande natuurlijk voorkomen. Bij deze een stap-voor-stap checklist en omschrijving van workflow.

Thuis, controle van de spullen
– The Buck Stops Here! stond bij president Truman op het bureau, draag de verantwoordelijkheid en ga er niet van uit dat iemand anders dat doet.

– Aanvraag eventuele vergunningen en/of het op de hoogte stellen van autoriteiten.
– Bij opnames in het buitenland: zorg voor de juiste douane papieren.
– Accu’s opgeladen, reken op ongeveer vijf accu’s per dag. Neem eventueel een lader mee maar ga er niet van uit dat je op locatie kan opladen.
– Laatste firmware ge├»nstalleerd en eventueel de Picture Styles die je wil gebruiken?
– Alle objectieven schoon?
– Maak een korte proef-opname, werkt alles naar behoren?
– Controleer de spullen ook als je deze eventueel huurt, helaas gebeurd het soms dat de spullen niet in orde zijn.

– Alle kabels en snoeren in de koffer of tas? Controleer de snoeren regelmatig want niets is zo vervelend als een brom in de kabel of een dode kabel.
– Geheugenkaarten, reken ook hier op ongeveer vijf stuks per dag.
– Callsheet bij je?
– Statieven, audio-recorder en andere rand apparatuur bij je en gecontroleerd?
– Klein gereedschap, schroevendraaier, mes, zaklantaarn, paraplu, gaffer-tape, pen, papier etc.
– QuitClaims?


Voorbereiding opnames

– Wat voor ons en ‘normale’ werkdag kan zijn is voor veel mensen een spannende dag. Hou er bijvoorbeeld rekening mee dat mensen die in beeld komen al dagen van te voren bezig zijn met de vraag welke kleren men moet aantrekken. Niets is vanzelf sprekend en neem de tijd om alles uit te leggen en eventueel vragen te beantwoorden.

– Kennismaking alle betrokkenen en eventuele voorbespreking. Leg duidelijk uit wat de bedoeling is ga er niet van uit dat dingen vanzelfsprekend zijn!
– Laat indien noodzakelijk mensen een QuitClaim tekenen.
– Bepaal ongeveer waar en wat je gaat opnemen, verkenning van locatie. Let op licht, storende elementen, storende geluiden etc.
– Bepalen brandpunt/standpunt.
– Opstellen licht, zorg er voor dat verlengsnoeren volledig afgerold zijn en niet als struikeldraden over de grond liggen.
– Opstellen camera, eventueel waterpas stellen van statief of balanceren van steadicam of rig.
– Neem eventuele camera-bewegingen door met de geluidsman en eventuele assistent/focus-puller. Zorg voor een vrije doorgang.

– Gate check, controleer de ruimte voor de sensor visueel op stof.
– Sensor check (vuil).
– Objectief check (vuil).
– Instellen frame-rate en opname formaat, daarnaast zet je de camera in de manual-mode, maak geen gebruik van de automatische settings!
– Instelling picture Style.
– Wit balans: het is beter om een opname te maken die te warm is dan en opname die te koud is. Echter een juiste witbalans is natuurlijk het beste, gebruik een grijskaart.
– Lichtmeting.
– ASA waarde op 160, 320, 640, 1250 of 2500. Voorkom 125, 250, 500 & 1000 ASA in verband met de ruis!
– Maximale ASA (ISO) waarde bij de Canon 5D=3200 ASA bij de 7D=1600 ASA. Je kan ook op hogere gevoeligheden gaan zitten maar dan krijg je te maken met veel ruis.
– Sluitertijd, voor filmlook 1/50e voor specifieke situaties sneller.

– Hou bij het bepalen van de sluitertijd eventueel rekening met de lichtnet frequentie, dit om vreemde flikkeringen te voorkomen. Controleer het eventueel aanwezige effect van de lichtnet frequentie met een ‘geknepen’ diafragma dan zie je het effect beter.
– Bepalen diafragma, bedenk dat de meeste objectieven rond diafragma 5.6 het beste beeld geven.
– Gebruik eventueel een ND-filter om gewenste diafragma te krijgen.
– Formatteren geheugenkaart.
– Nieuwe lichtmeting beter 1/2e stop onder belichten, niet overbelichten.
– Laat acteurs, personen die ge├»nterviewd gaan worden op de positie staan waar ze tijdens de opnames moeten staan.
– Controleer compositie, licht, vorm-doorsnijdingen en dergelijke.

– Stel scherp en gebruik hiervoor de digitale zoom-in functie (beeld vergroting) van de camera. Het is best om scherp te stellen met een open diafragma omdat dan de scherpte-diepte beperkt is en je dus nauwkeuriger scherp an stellen. Na het scherpstellen terug diafragmeren naar het juiste diafragma-getal.
– Neem teksten en eventueel interview alvast door.
– Markeer deze plek eventueel met behulp van Gaffer-tape op de grond.
– Bepalen safety-kader, tot waar kan en geluidsman/vrouw de microfoon in beeld steken?
– Sound check.
– Opnamen grijskaart t.b.v. eventuele kleurcorrectie tijdens de montage, vermeld eventueel hoe de audio-sporen zijn verdeeld. Zeg bijvoorbeeld: zender links, boom rechts. Neem eventueel een test-toon (piep) op.


Tijdens de opname

– Wees zelfverzekerd, weet waar je voor staat, jouw onzekerheid maakt andere mensen onzeker, jij bent de kapitein!

– Vraag of iedereen klaar is?
– Maak duidelijk kenbaar dat de opnames gaan beginnen, vraag om concentratie en eventueel om stilte.
– Controleer nogmaals de scherpte en wees er zeker van dat de licht-omstandigheden en daarmee de belichting of de witbalans niet is veranderd.
– Licht? geluid? camera? actie!
– Zorg voor een aantal seconden stilte na het indrukken van opname-knop.
– Zorg altijd voor weg-snij-shots welke tijdens de montage gebruikt kunnen worden om lassen ‘af te plakken’
– Denk aan ruim-medium-close.
– Denk aan establishing-shots, waar zijn we?
– Neem eerst de belangrijkste shots op, speel op zeker. Experimenteren kan nadat de eerste opname er goed op staat.
– Kijk uit voor het rolling shutter/ Jello-effect.
– Bij het maken van een camerabeweging: begin uit stand (geen beweging) en eindig de beweging is stand (geen beweging). Voorkom te snelle camera-bewegingen i.v.m. de rolling shutter. Een handige truc om een beweging vloeiender te maken: bevestig een postbode elastiek aan de hendel van het statief en trek daaraan om en pan-beweging te maken.

– Neem eventueel de general-noise op: omgevingsgeluid kan van pas komen tijdens de montage.
– Markeer gebruikte geheugenkaarten en lege accu’s duidelijk!
– Niet even snel-snel een objectief wisselen, neem de tijd. Zorg voor een stof- en vuilvrij objectief, daarnaast vergoot je de kans op ‘het laten vallen van spullen’ als je gehaast werkt.
– Zorg dat er geen stof in de camera kan komen als het objectief verwijderd is.
– Jaag mensen niet op de klippen, neem de tijd en straal rust uit! Houdt ook rekening met zaken zoals lunch, drinken en pauzes.

Na de opname(s)
– Op weg naar huis, na een lange vakantie, gebeuren de meeste ongelukken, blijf scherp ook na de laatste opname!

– Sensor, objectief en gate-check. Zijn alle opnames vrij van stof?
– Controle opnames en geluid, staat alles er goed op?
– Berg eerst de kostbare spullen zoals camera en objectieven op.
– Hou er rekening mee dat halogeenlampen alleen verplaatst mogen worden als ze aanstaan of volledig afgekoeld zijn. De lampen zijn kwetsbaar tijdens het afkoelen!
– Heb je alle spullen verzameld?