Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

F-STOP & T-STOP

F-STOP & T-STOP

F of T?
Binnen de fotografie zijn we gewend om met F-stops te werken en dan kom je uit met de vaste reeks van 0.7, 1.0, 1.4, 2.0, 2.8, 4.0, 5.6, 8, 11 etc. Op een filmset wordt echter vaak met T-stops gewerkt en dan krijg je totaal andere cijfers die niet uit een vaste reeks getallen bestaan die voor elk objectief het zelfde zijn. Bij een fotografisch objectief zal je altijd de eerder genoemde vaste reeks aan getallen zien. Bij T-stops zijn het andere getallen die per objectief kunnen verschillen.


De F-stops reeks (diafragma-getallen) worden berekend aan de hand van de volgende parameters: brandpunt-afstand en het formaat van de diafragma opening. Hierbij wordt de afstand gedeeld door de opening. Stel dat je een objectief hebt met een brandpunt van 50mm en een maximale diafragma opening van 25mm dan is de lichtsterkte van het objectief 50/25= 2.0. In de praktijk zal de effectieve hoeveelheid licht die door een objectief kan treden ook afhankelijk zijn van bijvoorbeeld het soort glas dat in een objectief is gebruikt. Een ideaal objectief is opgebouwd met lenzen die al het licht door zullen laten. Echter zal elke lens een deel van het licht absorberen en dus tegenhouden. Als je tien stukken glas achter elkaar zet zal er bijvoorbeeld meer licht geabsorbeerd worden dan wanneer je van exact dezelfde glassoort twee lagen glas achter elkaar zet.





Op filmsets wordt geregeld van objectieven gewisseld waarbij de objectieven ook nog een keer van fabrikant kunnen verschillen. Dus het ene moment wordt er met een heel duur objectief van bijvoorbeeld Zeiss of leica gewerkt waarbij het betreffende objectief vrijwel al het licht zal doorlaten. Een volgend moment wordt er bijvoorbeeld met een extreem objectief van een minder goede fabrikant gewerkt en zal het betreffende objectief ondanks een vergelijkbare diafragma-waarde (F-stop) toch minder licht kunnen doorlaten omdat er bijvoorbeeld een hele ingewikkelde objectief constructie gebruikt is waarin vele verschillende lenzen zijn verwerkt die ook nog een keer van glas zijn gemaakt die en mindere kwaliteit hebben. Dan kan het gebeuren dat je bij een zelfde F-stop gebruik toch een donkerder beeld krijgt. Met T-stops wordt dit probleem ondervangen omdat men bij een T-stop geen theoretische berekening gebruiken maar echt meten hoeveel licht er door het achterste lensdeel zal treden. En dus hoeveel licht er op de film of beeldsensor komt. Wat dat betreft kan je zeggen dat T-stops een nauwkeurigere aanduiding biedt. Dit is echter zeker geen reden om perse met een objectief te willen werken dat T-stops weergeeft. het zegt helemaal niets over de kwaliteit van het betreffende objectief. Het is echter wel goed om te weten wat het verschil tussen beide aanduidingen is. Kortom F-stop is theorie en T-stops is de praktijk.