Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

FAQ STARTERS

FAQ STARTERS



Veel gestelde vragen
Er komen bij ons geregeld vragen binnen van mensen die met DSLR camera’s willen gaan filmen. Op deze pagina een overzicht van de meest gestelde vragen. Heb jij een vraag? Neem gerust contact met ons op. Een deel van de onderstaande vragen en antwoorden komen overeen met de rubriek aankoopgids op deze site.


Welke camera kan ik het beste kopen?
Dit is een vraag die moeilijk te beantwoorden is omdat het antwoord op deze vraag direct samenhangt met het beschikbare budget en het doel waarvoor je de camera wil gebruiken. Er is geen ultieme camera omdat elke camera haar eigen sterke en minder sterke kanten heeft. Een belangrijke vraag die je jezelf wel kan stellen is de vraag welk sensor formaat je wil hebben. Als je een full frame camera wil hebben dan valt een grote groep camera’s af. Als je echter een camera wil hebben die een kleinere beeldsensor heeft dan is de keuze veel groter. Daarnaast gaat de ontwikkeling van camera’s bijzonder snel, wat je vandaag koopt is over een half jaar alweer achterhaalt. Bedenk dat bijvoorbeeld de objectieven veel langer mee zullen gaan.





Ze hebben mij gezegd dat het audio een heel lastig verhaal is.
Je kan de persoon die jou dat verteld de vraag stellen hoe hij of zij de opnames dan maakt als er als ENG-ploeg gewerkt wordt. Loopt daar een geluidsman rond met een hengel en een tas met audio mixer en loopt er een kabel van deze mixer naar de camera? Ja? wat is er dan zo anders dan het opnemen van geluid bij een DSLR camera? Of werkt de betreffende persoon als Camjo en wordt er gewerkt met zender microfoons? Ja? wat is er zo anders dan bij het werken met een DSLR? Het hele audio verhaal is een beetje een stokpaardje van mensen die het niet zien zitten in DSLR filmen. Maar in de basis werk je gewoon op precies dezelfde manier als bij een willekeurige videocamera. Stel dat je gewend bent om heel simpel gebruik te maken van een camera-microfoon. Dan kan je in de DSLR ook gewoon een camera-microfoon steken. Als je professioneel geluid wil dan kan je gewoon met een geluidsman werken die zijn of haar signaal gewoon naar de DSLR camera stuurt. Het hele audio verhaal stamt uit de begintijd van DSLR filmen. In die periode was het nog niet mogelijk om de signaalsterkte handmatig in te stellen. Bijna alle DSLR camera’s hebben gewoon de mogelijkheid om het audio-signaal handmatig te regelen.


Welke objectieven kan ik het beste kopen?
Ook hier zal veel afhangen van het beschikbare budget maar een investering in een goed objectief is en goede investering omdat objectieven jaren lang mee gaan en bij goed onderhoud de levensduur van een camera zullen overtreffen. Met behulp van adapters is het mogelijk om vrijwel elke lens type op elke willekeurige camera te gebruiken. Op veiling-sites worden veel oude foto objectieven aangeboden. Deze objectieven zijn geregeld tientallen jaren oud maar zijn mits er voorzichtig mee om is gegaan heel goed bruikbaar. Als je een tweedehands objectief koopt zijn er een aantal zaken waar je op kan letten:
– Bekijk de bajonet (vatting) aan de slijtage van de bajonet kan je vaak zien hoe intensief een objectief is gebruikt. Zie je bijvoorbeeld tussen de chrome kleur van de vatting een messing of brons kleur dan kan je er van uit gaan dat het objectief vaak gebruikt is. Ook andere slijtage aan de bajonet kan iets zeggen over het gebruik.
– Voel aan de diafragma-ring, zit daar veel speling in? loopt de diafragma-ring nog soepel? Hoor je een krakend geluid van zand of ander vuil?
– Het zelfde verhaal voor de focus-ring. Loopt het objectief soepel tijdens het scherpstellen en hoor je het geluid van bijvoorbeeld zand tijdens het draaien van de ring?
– Hoe zien de voor en achter elementen van de lens er uit? Zitten er krassen is het glas of is de coating beschadigd?
– Draai het diafragma van het objectief helemaal open en kijk tegen het licht in door het objectief heen. Zit er vuil op een van de binnenste lensdelen van het objectief? Zit er schimmel of andere aanslag op het glas? Je kan eventueel een UV-lamp gebruiken om de binnenzijde van het objectief beter te bekijken. Met UV-licht zal schimmel beter opvallen.


Welk merk objectief kan ik het beste kopen?
Als je via een veilingsite een oud foto objectief koopt kan je kijken naar Contax objectieven en dan specifiek de Zeiss objectieven. Ook kan je opzoek gaan naar Leica R objectieven. Beide merken zijn gerenommeerde merken die bekend staan als goede objectief bouwers. Je koopt een goed product. Je kan ook kijken naar oude Nikon objectieven uit de ai serie. Ook dit zijn goede objectieven en over het algemeen een stuk voordeliger geprijsd dan de eerder genoemde Leica en Zeiss objectieven. Ook zijn er liefhebbers van de Pentax Takumar objectieven, deze objectieven zijn over het algemeen erg lichtsterk. Maar ook oude Minolta Rokkor objectieven kunnen aantrekkelijk zijn. Wel is het handig om bij het samenstellen van een serie objectieven binnen één merk te blijven. Vooral als je met Nikon (Nikkor’s) wil gaan werken want deze hebben voor het scherpstellen een andere draairichting dan de meeste andere objectieven.





Ik heb gehoord dat een Red One en veel betere camera is.
De Red One is een fantastische camera, maar is het eerlijk om een Rolls Royce met een Toyota te vergelijken? Een Red One is weliswaar een digitale filmcamera met verwisselbare objectieven maar daar houdt ook elke vergelijking mee op. De prijzen liggen dermate ver uit elkaar dat je nooit een vergelijking tussen een Red en een ‘simpele’ DSLR kan maken. En Red heeft inderdaad een ogenschijnlijk gunstig geprijsde Scarlet-X uitgebracht maar verkijk je niet op de prijzen want kijk bijvoorbeeld eens wat een geheugenkaart of een accu voor deze camera kost. Een geheugenkaart heeft ruim de prijs van en complete DSLR camera! Als budget echter geen probleem is dan…


Hoeveel geheugenkaarten en accu’s moet ik kopen?
Voor een volledige draaidag heb je over het algemeen genoeg aan vijf accu’s en vijf 16G geheugen kaarten. Het kan aantrekkelijk zijn om aftermarket accu’s te kopen omdat deze aanzienlijk goedkoper zijn dan de officiële merk accu’s Hou er bij Canon camera’s dan wel rekening mee dat de batterij-indicatie in de camera niet zal werken. Je bespaart bij een complete set accu’s echter al snel ruim 100 Euro.


De geheugen kaarten die je koopt dienen snel genoeg te zijn om video op te verwerken. Lees de specificaties van de kaartjes om er achter te komen of deze geschikt zijn om voor filmen te gebruiken.


Ik heb al een hele goede videocamera, is een DSLR een toevoeging?
De opnames die je met een DSLR camera maakt zien er totaal anders uit dan de opnames die je met een normale videocamera kan maken. Dus een DSLR is zeker een waardevolle toevoeging je kan echter ook een DOF adapter kopen. Met deze adapters is het mogelijk om vergelijkbare beelden met een normale videocamera te maken. DOF adapters worden op dit moment tegen zeer voordelige prijzen ‘gedumpt’ op veilingsites. Je kan zoeken op de termen ‘DOF adapter’ of ’35mm DOF adapter’.


Wat moet ik niet vergeten?
Vergeet niet om in en vroeg stadium een ND-filter aan te schaffen. Het liefst een filter met een variabele densiteit. Vooral als je buitenopnames bij stevig zonlicht maakt zal je een ND-filter nodig hebben.

Wat is een goede follow focus?
Laat je niet gek maken door foto’s van andere gebruikers die vol trots een compleet opgetuigde camera laten zien. Een follow focus is zeker een handig stuk gereedschap maar zeker in het begin kan je jezelf afvragen of dit de investering waard is. Het boven genoemde ND-filter is bijvoorbeeld een stuk belangrijker. Het zelfde verhaal voor een matte box, het ziet er fantastisch uit maar het vraagt om een flinke investering en ook hier de vraag of je deze in het begin nodig zal hebben.


Wat is en snelle lens?
Je kan de term snelle lens in verschillende verhalen tegenkomen. Een snelle lens (snel objectief) is een objectief dat lichtsterk is en dus in staat is om veel licht door te laten. De lichtsterkte van een objectief wordt aangegeven met een diafragma getal dat over het algemeen aan de voorzijde van het objectief (aan de ring) afgelezen kan worden. Aan de voorzijde van een objectief kan bijvoorbeeld 2 50mm staan. In dat geval betreft het een 50mm objectief met een lichtsterkte van 2.0. Hoe sneller een objectief is hoe duurder deze zal zijn. Het kan echter wel handig zijn om over snelle objectieven te beschikken vooral als je geregeld opnames in het donker moet maken. Bedenk wel dat de kwaliteit van de objectieven over het algemeen achteruit zal gaan als deze sneller worden. Dat heeft alles te maken met de limiet waar men bij het construeren van een objectief tegen aan zal lopen. Hele snelle objectieven kunnen een snelheid van zelf 0.9 hebben. Gangbaarder zijn echter objectieven met een lichtsterkte van bijvoorbeeld 2.8 Over het algemeen zijn objectieven met een korte brandpuntafstand (groothoek) sneller dan lange brandpunten (tele bjectieven). Er zijn ook zoom objectieven met een variabele lichtsterkte, probeer deze objectieven te voorkomen omdat het variëren van de lichtsterkte storend kan zijn als je tijdens de opnames gaat ‘zoomen’.


Wat kan ik kopen om een rig samen te stellen?
Over het algemeen werken de producenten van rig componenten volgens een vast standaard en dus zijn de meeste componenten onderling uitwisselbaar. Je kan dus handgrepen van het ene merk kopen en deze combineren met bijvoorbeeld een shoulderpad van een ander merk. De basis voor het systeem wordt gevormd door twee rod waaraan andere onderdelen gemonteerd kunnen worden. Je kan rods van aluminium of van carbon kopen, de uitvoeringen in carbon zijn lichter en je zal ontdekken dat gewicht uiteindelijk een belangrijke issue kan worden als je een compleet systeem hebt opgebouwd. Het advies is dan ook om met carbon te werken. Het eerste onderdeel dat je naast de rods zal moeten aanschaffen is een bevestiging tussen de camera en de rods. Het is handig als deze verbinding een aantal verstel mogelijkheden heeft zodat je naderhand bijvoorbeeld de hoogte tussen de rods en de camera kan aanpassen omdat dit nodig is om bijvoorbeeld en matte box goed gecentreerd voor het objectief te krijgen. Naast de camera verbinding zal er ook een verbinding tussen de rods en het statief moeten komen. Hiermee os de basis voor een rig opgezet. Aan van de onderdelen die je daarna snel nodig zal hebben zijn handvatten waarmee je de mogelijkheid hebt om ook opnames uit de hand te maken. Als je langdurig uit de hand gaat opnemen is het ook handig om een shoulderpad te hebben. Dit vergroot eveneens de stabiliteit tijdens het maken van opnames. Vervolgens kunnen onderdelen zoals follow focus en matte box worden aangeschaft. Het is handig als de rig voldoende bevestigingspunten heeft om bijvoorbeeld ook een externe monitor of een audiorecorder te monteren. De verschillende onderdelen worden door een groot aantal fabrikanten aangeboden waarbij de prijsverschillen aanzienlijk zijn. Bij een aantal goedkopere fabrikanten zijn de spullen minder nauwkeurig gemaakt en kan het gebeuren dat onderdelen niet goed vast gezet kunnen worden. Aan de andere kant zijn er ook aanbieders die de spullen tegen schandalig hoge prijzen aanbieden. Dus het loont de moeite om het internet goed af te zoeken.


Ben ik nog iets vergeten?
Ja je bent nog iets belangrijks vergeten: het statief. Een goed statief kan kostbaar zijn maar in dit geval is goedkoop helaas vaak ook duurkoop omdat een goed statief echt van groot belang is. Het gaat ontzettend frustreren als je een statief hebt waarmee je bijvoorbeeld geen goede pan of tilt kan maken. Onderschat de waarde van een statief niet!