Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

FILMCONVERT ****

FILMCONVERT ****

Dit gaat een lastige maar tevens eerlijke strijd worden. Hoe overtuig je en die-hard Magic Bullet Looks gebruiker van het nut van een nieuwe utility om de kleuren en de sfeer van een film naar de hand te zetten? Looks zit bij mij standaard in mijn gereedschapskist en de vraag is of ik daarin ruimte heb voor meer gereedschap. Ik kom immers naar tevredenheid uit de voeten met Looks en heb de software volledig onder controle en kan er eigenlijk alle kanten mee op sturen. En een paar maanden geleden heb ik filmconvert gedownload en het eigenlijk geen echte kans gegeven omdat ik alles na installatie binnen een paar dagen alweer van de computer had verwijderd.

Maar als je dan op het internet veel goede reacties van collega filmmakers leest en vooral ook mooie resultaten te zien krijgt dan moet je jezelf afvragen of je niet te veel vast zit in je eigen veilige workflow. En dus heb ik Filmconvert opnieuw geïnstalleerd en heb ik besloten om er nu serieus mee aan de slag te gaan.

Filmconvert onderscheid zich op bepaalde punten toch ten opzichte van de software waar ik tot heden mee heb gewerkt. Met Filmconvert kan je bepaalde films simuleren. In de standaard presets kom je bijvoorbeeld de voor fotografen bekende films zoals Kodak Tmax en de bekende Ilford serie tegen maar ook de Fuji velvia films. Voor mensen die alleen maar digitaal hebben gewerkt zijn dit namen die niet zo veel zullen zeggen maar mensen die net als ik nog met ontwikkeltanks en traditionele films gewerkt hebben die kennen de bepaalde karakteristieken wel. Voor mij waren destijds de Ilford films mijn werkpaarden maar wist met met bijvoorbeeld de Tmax films weer speciale negatieven te creëren die bijvoorbeeld een hele herkenbare korrel hadden. En die korrel dat is een van de zaken waarin Filmconvert krachtig is. Met alle digitale beelden zijn wij helemaal gewend aan schone beelden zonder ruis. Maar een korrel kan en mag je niet vergelijken met ruis. Een korrel leeft, een korrel geeft een beeld karakter, kijk bijvoorbeeld eens naar de oude videoclips die Anton Corbijn voor bands zoals U2 en Depeche Mode heeft gemaakt. Ik weet dat Corbijn destijds bij zijn fotografie gebruik maakte van hele specifieke films en ontwikkel methodes. Deze waren er vooral op gericht om een bepaald contrast en een duidelijk aanwezige korrel te creëren. Dit was duidelijk een van de zaken die zijn signatuur verzorgde.

Bij het door mij zo geliefde MB Looks heb je de beschikking over allerlei ingrediënten waarmee je een eigen looks en feel kan maken. Bij Filmconvert gebeurd er van alles onzichtbaar onder de motorkap. Je drukt op een knop en je beeld veranderd en vanuit het niets heb je opeens een totaal andere feel bij je film. En bij presets denk je al snel dat het niets kan zijn maar ik moet zeggen dat de ‘één druk op de knop en alles is klaar’ presets van Filmconvert prachtig zijn. En dat zeg ik niet snel omdat ik gewend ben om alles zelf onder controle te houden. Bij Filmconvert heb je zeker ook zelf de mogelijkheid om bepaalde zaken handmatig zelf in te stellen maar je hebt minder parameters die je kan beïnvloeden. Maar moet je daarover klagen als het jezelf toch niet lukt om het beter te doen? Met de sliders in Filmconvert kan je de aanwezigheid van de korrel beïnvloeden, je hebt een 3way color corrector, je kan de levels aflezen en kan nog wat aan de helderheden en saturation schuiven. Nogmaals ik ben gewend om het allemaal complexer te maken. Maar bij Filmconvert mis ik alle andere mogelijkheden eigenlijk helemaal niet!

Helaas kan Filmconvert (nog?) niet direct geimplementeerd worden in Avid, iets dat met Final Cut, Premiere en After Effects wel kan. Als Avid gebruiker ben ik aangewezen op de stand alone versie van Filmconvert. En dit is een punt(je) waarop ik aan het eind van deze review nog terig zal komen. Wat mij wel opvalt is dat als ik mijn film eerst netjes broadcast safe corrigeer binnen mijn Avid en er met behulp van de Waveform monitor voor zorg dat alle levels (helderheden, contrast etc) netjes liggen deze ook na het toevoegen van Filmconvert nog steeds netjes binnen de normen blijven liggen. En dat verdient een compliment, bij Looks zie je na elke kleine correctie al snel dat de hoge lichten en/of de schaduwen flink kunnen verschuiven en dat je dus genoodzaakt ben om deze punten weer opnieuw te corrigeren. Bij Filmconvert is dat niet het geval en dat voorkomt veel extra werk. Filmconvert is sowieso een stuk gereedschap waarmee je heel snel kan werken en ook heel snel tot mooie resultaten kan komen. Bepaalde presets kan je hysterisch noemen maar andere presets zijn prettig subtiel en zorgen voor een fijn beeld dat organisch aanvoelt. Een beeld dat prettig voelt en prettig wegkijkt.

Naast de presets waarmee je specifieke films kan simuleren zijn er ook ‘aan de ingang’ presets beschikbaar waarmee je kan selecteren met welke camera de opnames zijn gemaakt en met welke picture style de opnames zijn opgenomen. Dus als je bijvoorbeeld met een picture Style als Flaat of Technicolor hebt opgenomen kom je met één druk op de knop al tot standaard settings. De ervaring leert echter wel dat je alle opnames dan goed belicht moet hebben en dat de contrastomvang tijdens de opnames redelijk normaal zijn geweest. Als je opnames bij heel hard licht hebt gemaakt en de belichting niet perfect hebt uitgevoerd dan zullen deze presets niet goed gaan werken. Wat dat betreft kan ik mij voorstellen dat het beter werkt om eerst de hele film ‘broadcast safe’ te corrigeren en daarna in één stap de Filmconvert saus aan te brengen.

Het is ook opvallend hoe snel Filmconvert werkt. De previews spelen in de stand alone versie vloeiend af en zonder te renderen kan je al bekijken hoe alles er uit zal gaan zien. Uiteindelijk zal de gehele film natuurlijk wel gerenderd moeten worden. Het mooie daarbij is overigens wel dat Filmconvert de mogelijkheid biedt om naar verschillende formaten te exporteren. Het is ook mogelijk om EDL’s te importeren en dus hele montages inclusief alle beeldlassen bij Filmconvert naar binnen te halen. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik deze poging heb gestaakt omdat Avid niet prettig werkt bij het exporteren en importeren van EDL’s maar dat is iets dat je Filmconvert niet aan mag rekenen maar iets dat je bij Avid neer moet leggen.

Als je deze review leest dan voel je de bui al hangen: ik ben enthousiast geworden over Filmconvert en de software heeft bewezen dat mijn eerdere scepsis totaal onterecht was, ik had het al veel eerder een eerlijke kans moeten geven. Ja en dan nu het probleem: wat doe ik nu met mijn oude liefde: MB Looks? schuif ik die als oud vuil aan de kant? ga ik stiekem vreemd en hou bij Looks de schijn op dat ik nog tot over mijn oren verliefd ben? Of blijf ik trouw aan mijn liefde en zie ik Filmconvert slechts als een slippertje of een one-night-stand? Wat moet ik nu met dit dilemma, of is het slechts een luxe probleem? Ik denk dat ik lekker beide ga gebruiken. Beide hebben hun specifieke voordelen. Wil je veel mogelijkheden dan ga je voor Looks, wil je snel en relatief eenvoudig mooie resultaten dan ga je voor Filmconvert. Mensen die niet overweg kunnen met waveform monitoren, Vector scopen en kleurcorrectie in het algemeen kunnen sowieso beter met Filmconvert aan de slag.

Ik zou Filmconvert eigenlijk meteen een vijf sterren beoordeling willen geven maar toch staan er boven aan dit artikel slechts vier sterren vermeld. En daarvoor heb ik slechts een reden ik wil die laatste ster achter de hand houden voor het moment dat men bij Filmconvert met de mogelijkheid komt om Filmconvert direct te implementeren in Avid. Dus voor Final Cut, Premiere en After Effect gebruikers is Filmconvert gewoon de volle vijf sterren waard. Voor mij als Avid gebruiker blijft het helaas steken op vier sterren maar dan wel blinkende sterren. Filmconvert is toegevoegd aan mijn lijst met hard- en software welke ik aan wil raden aan de bezoekers van de HDSLR35 website. Niet twijfelen maar koop een licentie!

AANVULLING
In de voorgaande tekst wordt Filmconvert met Magic Bullet Looks vergeleken maar eigenlijk is deze vergelijking niet juist en doe je beide programma’s te kort door een directe vergelijking te maken. Looks is ‘gewoon’ een ontzettende uitgebreid pakket dat heel veel mogelijkheden biedt. Het nadeel voor beginnende gebruikers kan echter zijn dat je kan verdwalen in alle mogelijkheden vooral als je niet bekend bent met een aantal basis tools en begrippen. Filmconvert is wat dat betreft veel eenvoudiger en voor een groot aantal gebruikers vriendelijker omdat je veel minder in kan stellen en veel zaken al (goed) voor je geregeld zijn met de presets. Beide pakketten zijn voor mij even waardevol en dat is ook de reden waarom ik beide exact een zelfde beoordeling heb gegeven. Wat mij betreft is het niet een keuze tussen het een of het ander maar hebben beide bestaansrecht naast elkaar. Je moet een boot niet vergelijken met een auto, beide kunnen gebruikt worden om jezelf van A naar B te transporteren maar de manier waarop het gebeurd is totaal anders.