Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

FILMLOOK

FILMLOOK

De filmlook is een veel gehoorde term als het gaat over het filmen met DSLR camera’s, maar wat is de filmlook nou precies en belangrijker hoe zorg je voor een filmlook? De eerste vraag laat zich eenvoudig raden filmlook betekend dat een digitaal opgenomen film de looks en feel van de klassieke 35mm film heeft. Het heeft dus veel zo niet alles te maken met de manier waarop je een film ervaart. Het heeft te maken met de kleuren, de scherptediepte, de cameravoering en het algehele gevoel dat de beelden met zich meebrengen. Je bent er dus zeker niet als je met behulp van een effect film-grain, stof of (film)kabels simuleert om een stoffige super8 film na te maken.

Beelden per seconden / fps
De fps (het aantal beelden per seconden) is één van de zaken die van invloed is op het filmlook gevoel. Nu moet ik er wel direct bij zeggen dat deze invloed zich het minst duidelijk openbaart en dat je een geoefende kijker moet zijn om dit te zien. Sterker: persoonlijk zie ik ondanks mijn getrainde ogen geen verschil. Dit is het effect dat de puristen willen gebruiken. Normaal maken wij binnen ons televisie systeem gebruik van 25 beelden per seconden. Een traditionele 35mm film zal echter met een snelheid van 24 beelden per seconden afgespeeld worden. Dus als je heel ver wil gaan met de filmlook dan zal je de camera zo in moeten stellen dat je opnames maakt met 24 beelden per seconden. Een groot nadeel van deze manier van filmen is dat je daarmee niet voldoet aan de geldende televisiestandaard van 25 beelden per seconden. Dit kan een hele goede reden zijn om toch gewoon op de standaard 25 fps op te nemen. Als je de film echter alleen via YouTube verspreid kan je wel met de 24fps werken. Realiseer je dan echter wel dat je ook in de problemen kan komen als je het materiaal binnen een film samen wil gebruiken met materiaal dat wel op 25fps is opgenomen.


Het spelen met het aantal beelden per seconden kan ook gebruikt worden om mooiere slow motions te maken. Als je bijvoorbeeld een opname met een snelheid van 50 fps maakt en dus op de dubbele snelheid van normaal werkt dan kan je tijdens de post productie hele mooie slow motions maken door het materiaal op 25fps te verweken en daarmee de opnames op de halve snelheid af te spelen. Zo krijg je dus een slow motion van 50% dit zal er uiteindelijk altijd mooier uitzien dan 25fps dat je laat om-renderen naar 50% slow motion.





Het vervolg van dit artikel plus veel meer informatie kan gelezen worden in het eBook DSLR voor filmmakers deel 2 Of je kan deelnemen aan één van de workshops die door HDSLR35 wordt gegeven. Tijdens die workshops zal ook de DOF duidelijk worden uitgelegd!