Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

HANDHELD

HANDHELD

Uit de hand
De kwaliteit die je met HDSLR krijgt is zeker in vergelijking met conventionele videocamera’s ongekend hoog. Maar helaas heeft ook dit verhaal zijn keerzijde. Het is ontzettend moeilijk om goede opnames uit de hand te maken. Zo lang de camera op een statief staat ziet het er allemaal ontzettend mooi uit maar zodra je de camera in de hand neemt loop je tegen een aantal problemen aan.
Je werkt immers met een camera die in de basis is gemaakt om te fotograferen en daarmee ontbreekt het aan heel simpele functie: beeld stabilisatie. Het is onder andere door de ergonomie van de camera erg lastig om de camera goed stil te houden. Dit probleem wordt zelfs versterkt door het Jello-effect (rolling shutter) dat bij kleine snelle trillingen zelfs zichtbaar begint te worden. Het is een probleem waar je als HDSLR shooter mee te dealen hebt. Er zijn echter wel een aantal manieren om het probleem voor een deel te ondervangen.

Handheld
Er kan een aantal redenen zijn om uit de hand te willen schieten. Ten eerste werkt het natuurlijk veel sneller en kan je eenvoudiger van camera positie wisselen. Je hoeft immers niet voor elk shot het statief te verplaatsen en te levellen (waterpas stellen). Daarnaast kan het ook om creatieve redenen nodig zijn om uit de hand te schieten, handheld shots hebben immers een totaal andere uitstraling dan shots die vanaf een statief worden gemaakt. Er zit meer leven in en het oogt allemaal wat rauwer. En ten slotte is het als je een statief gebruikt natuurlijk onmogelijk om ‘lopertjes te maken en met een onderwerp mee te lopen. Kortom er zijn voldoende redenen om uit de hand te willen schieten.

Speciale objectieven
Er is een aantal objectieven dat is uitgerust met een beeld stabilisatie. De manier waarop deze systemen werken kan verschillen. Met deze objectieven wordt het een stuk eenvoudiger om stabiele opnames te maken. Het probleem is echter dat de meeste kwaliteit objectieven niet over dergelijke systemen beschikken.

Brandpunt objectief
Hoe langer het brandpunt-afstand is hoe moeilijker het zal worden om het beeld stabiel te houden. Dus het is verstandig om bij handheld opnames gebruik te maken van objectieven met een korter brandpunt afstand. Bij het gebruik van objectieven met een extreem lang brandpunt afstand is het zelfs bij het werken met een statief moeilijk om een mooi stabiel beeld te krijgen. Je zal dan al snel hele korte snelle bewegingen van de camera waar kunnen nemen.

Mono pod
Je kan gebruik maken van een mono pod statief, dit is een 1-benig statief dat veel sneller werkt dan een normaal statief. Je hebt dan nog steeds niet zo flexibel als tijdens het echte handheld werk, maar het biedt onder bepaalde omstandigheden wel een aantal voordelen boven een normaal statief.

Steadicam
Met een steadicam heb je als cameraman veel meer vrijheid, het is mogelijk om zonder dat je verbonden bent aan een statief hele vloeiende opnames te maken. Bij een Steadicam is de camera aan een stabilisatie system verbonden. Dit systeem bestaat uit een mechanische constructie die werkt met contragewichten en veren. De cameraman draagt een speciaal harnas waaraan een geveerde mechanische arm is verbonden. Deze arm is verbonden met een kogel gewricht (gimbal) waarmee de camera ‘vrij’ kan bewegen. Aan de onderzijde van de camera worden gewichten gemonteerd die aan een lange as zijn verbonden, deze zijn het contragewicht voor de camera. Het gaat te ver om de hele werking van de steadicam uit te leggen. Het werken met een steadicam is echter specialistisch werk en het vergt heel veel training voordat je goed met dit systeem kan werken. Alleen al het uitbalanceren van het gehele systeem is een heel precies en tijdrovend werk. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat de gehele afstelling heel secuur luister en dat je na en objectief wissel het hele systeem weer opnieuw moet afstellen. Verder heb je altijd een camera assistent nodig die tevens als focus puller werkt. Je mag de camera tijdens het werken met een steadicam niet aanraken en dus mag je ook het objectief niet aanraken om scherp te stellen. Je moet dus en assistent hebben die met behulp van en draadloze verbinding de scherpstelling regelt.

Gyroscoop
De werking van een gyroscoop laat zich nog lastiger uitleggen dan de werking van en steadicam. Je moet eigenlijk denken aan de kunstmatige horizon zoals deze in vliegtuigen wordt gebruikt. Een snel draaiend vliegwiel zal zich verzetten tegen een verandering van de stand van het vliegwiel. Eigenlijk is het een soort van tol die netjes op de punt blijft staan zo lang de tol met genoeg snelheid rond draait. Door een speciale gyroscoop aan de camera te bevestigen zal de camera gestabiliseerd worden door deze gyroscoop. Voor een goede werking moet je bij voorkeur met twee gyroscopen werken, een voor de horizontale en een voor de verticale bewegingen. Dit klinkt als de ultieme oplossing voor het stabiliseren van de camera. Gyroscopen zijn echter heel kostbaar en daarnaast moeten ze van elektriciteit voorzien worden en zijn ze zwaar. Gyroscopen worden vaak gebruikt als ze aan een voertuig zijn verbonden, bijvoorbeeld aan een auto of een vliegtuig. Je kan ze ook gebruiken om uit de hand mee te schieten maar dit wordt niet vaak toegepast.

Schouder camera
Je kan een constructie gebruiken waarmee de camera als schouder camera gebruikt kan worden. Er zijn verschillende fabrikanten die deze oplossing aanbieden. Hoe er rekening mee dat ook deze systemen goed uit gebalanceerd moeten worden. Het werkt namelijk ontzettend vermoeiend of zelfs lastig als een camera niet prettig op de schouder staat.

Extra contactpunten
Zorg er voor dat de camera zo veel mogelijk contact punten met het lichaam heeft, dus je hebt de camera in de hand en op de schouder (twee contact punten). Maar het komt de stabiliteit ten goede als er op de camera een zoeker zit die contact het oog (hoofd) maakt daarmee creëer je een extra contactpunt. Je kan aan de onderzijde van de camera een mini statief kunnen monteren dat weer in contact staat met de heup. Meer contactpunten maakt je echter weer wel minder mobiel.

Improviseren
Met een beetje creativiteit kan je altijd improviseren je kan de camera bijvoorbeeld los halen van het statief en in plaats van een vaste koppeling met het statief de camera op een tennisbal zetten die op zijn beurt weer op het statief geplaatst is. Hiermee creëer je meer beweging vrijheid. Daarnaast kan je een simpel contragewicht aan de onderzijde van de camera bevestigen. Dit contra gewicht bevestig je aan een stang welke onder de camera hangt. Het contragewicht moet op een afstand van de camera geplaatst worden.

Stand lichaam
De manier waarop je de camera vasthoud en de manier waarop je staat heeft invloed op de stabiliteit van het beeld. Probeer de benen ligt gebogen te houden, hiermee kunnen schokken worden opgevangen. Sta’ wijdbeens’ zodat je stabieler staat hou eventueel rekening met bewegingen die je wil maken. Wat is de eerste positie van het lichaam en in welke stand eindig je na het afronden van een bepaalde beweging. Het kan dus verstandig zijn om de benen op een manier neer te zetten die in eerste instantie niet logisch lijkt maar die na het voltooien van een camera beweging juist weer heel stabiel is. Dus als je bijvoorbeeld een pan wil maken dat zorg je er voor dat een van de benen in de richting van het eind shot wijst.

Omdat je de camera in de hand hebt kan je de armen als een soort van statief benen zien. Zorg dat de ellebogen contact met het lichaam maken zodat je extra contactpunten creëert. Maak de bewegingen bij voorkeur met het lichaam, bewegingen die je alleen met de hand maakt zullen snel instabiel worden.

Postproductie
Tijdens de montage kan je de beelden altijd extra stabiliseren. In het pakket van Avid zit bijvoorbeeld region stabalize maar er zijn meer de-shake programma’s te gebruiken. Het is wel belangrijk om je tijdens het maken van de opnames te realiseren dat al deze systemen het beeld zullen ‘opblazen’ zodat er ruimte is om het opgenomen beeld binnen het kader te verschuiven. Je zal tijdens de opnames dus ruimer moet kadreren. Het kost veel rekenkracht van de computer om deze effecten te renderen en zo doende kan het uren duren voordat het systeem klaar is met het renderen van het effect.