Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

JUICEDLINK RA333 ** / *****

JUICEDLINK RA333 ** / *****





Juicedlink RA333 Riggy Assist
Als je serieus met DSLR filmen aan de slag gaat komt er al in een vroeg stadium het punt dat je ‘iets’ met het audio moet doen omdat de ingebouwde microfoon van DSLR camera’s onder de maat is. Er zijn verschillende mogelijkheden om de kwaliteit van het opgenomen geluid aanzienlijk te verhogen. De spil in deze ‘upgrade’ zal een goede microfoon zijn. De meest simpele oplossing is een eenvoudige cameramicrofoon die vergelijkbaar is met de microfoons zoals je deze op videocamera’s tegenkomt. Deze microfoon sluit je met behulp van een mini-jack aansluiting aan op de audio ingang van je camera. Als je echter bijvoorbeeld een echte richtmicrofoon of andere meer professionele microfoon op je camera aan wil sluiten gaat dat niet lukken door middel van een plug die je rechtstreeks in de camera ‘prikt’. Je zal het geluid van deze microfoons bijvoorbeeld in een externe audiorecorder of in een voorversterker/mixer moeten ‘prikken’. De JuicedLink RA333 is en voorversterker/mixer die tussen routing van de microfoon en de camera geplaatst zal worden.



Geen audiofiel
Het is belangrijk om voordat je de review leest te weten dat ik geen audiofiel ben. Ik luister mijn muziek gewoon via mijn cd-speler of MP3 speler en maak geen gebruik van een draaitafel omdat dit een authentieker en mooier geluid zou geven. In deze review ga ik mijn handen dus ook niet branden aan allerlei signaal-ruis tests en andere diepgaande tests waarmee de kwaliteit op een bijna wetenschappelijke manier bepaald wordt. Ik ga gewoon uit van de praktijk-ervaring, er zijn elders op het internet ook diepgaande technische tests over de JuicedLink RA333 te vinden die wel ingaan op de signaal-ruis verhouding en dergelijke.

Uitgebreid
De RA333 is de meest uitgebreide mixer/voorversteker in de Riggy Assist serie van JuicedLink. Het verschil tussen de verschillende modellen zit ‘m bijvoorbeeld in het aantal XLR aansluitingen waarmee microfoons aangesloten kunnen worden maar ook in de aanwezigheid van een phantoom-voeding. Een phantoom-voeding is nodig om microfoons te kunnen gebruiken die stroom nodig hebben om te kunnen werken. Persoonlijk zou ik nooit bezuinigen op een phantoom-voeding omdat er vrijwel zeker altijd een moment zal komen dat je deze optie gaat missen. Natuurlijk kunnen de microfoons die phantoom nodig hebben vaak inwendig gevoed worden met behulp van een batterij. Er zijn echter ook voldoende microfoons die qua voeding volledig afhankelijk zijn van een externe mixer of ander apparaat die de benodigde phantoom-voeding kan leveren. Zoals eerder omschreven beschikt de RA333 over drie XLR ingangen en daarmee is de mixer ruim bemeten want meestal zal je niet verder komen dan twee of zelfs maar één microfoon die aangesloten moet worden.



Stil
De JuicedLink RA333 is stil in de zin van ruis en andere storende geluiden. Nogmaals ik ga hier in deze review geen diepgaand onderzoek doen naar zaken zoals signaal-ruis verhouding maar als je het geluid dat uit de RA333 komt goed beluisterd dan zal je daar geen storende ruis in horen. En dat is toch een van de belangrijkste criteria waaraan een dergelijke mixer moet voldoen. Kortom je sluit een microfoon aan op één van de XLR-ingangen, regelt de signaal sterkte af en voert het signaal naar je camera of een andere audio-recorder. Simpel… of…?

En hiermee kom ik toch bij de eerste klacht over de RA333, ik heb ruim voldoende technische kennis van audio en elektrische apparatuur in het algemeen maar ik kan mij goed voorstellen dat gebruikers met minder kennis al snel met de spreekwoordelijke handen in het haar zitten als ze de mixer in proberen te stellen. Aan de onderzijde van de mixer zit een groot aantal micro-schakelaars die gebruikt moeten worden om een aantal belangrijke instellingen te maken. En de naam micro zegt voldoende het zijn ontzettende kleine priegel schakelaars en je hebt een kleine schroevendraaier nodig om de schakelaars in de juiste stand te zetten. De teksten die bij de schakelaars staan en aangeven in welke stand de schakelaars staan zijn niet altijd even duidelijk en minstens net zo klein en priegelig als de bijbehorende schakelaars. Nogmaals zelf kwam ik er redelijk snel uit maar ik moet wel bekennen dat ik bij deze mixer toch echt de handleiding nodig had om alles juist in te stellen. En dat is best vreemd voor iemand die nooit een handleiding nodig heeft om apparatuur op een juiste manier aan de praat te krijgen. Een geluk bij een ongeluk is het feit dat je deze instellingen over het algemeen slechts een keer hoeft te maken en dat je daarna in principe nooit meer aan de schakelaars hoeft te komen. Daarbij ga ik er dan wel vanuit dat je niet constant andere invoerbronnen (microfoons) gebruikt. Daarnaast is het ook een beetje een luxe probleem omdat de RA333 gewoon heel veel instel-mogelijkheden heeft die je op concurrerende mixers niet tegen zal komen.



Gepriegel
Die kleine schakelaars daar kan je uiteindelijk nog makkelijk overheen stappen. Daarnaast zie je vooral bij professionele audio-apparatuur heel vaak (bijna altijd) van dit soort kleine schakelaars. Dus daar mag en moet je de RA333 zeker niet op afrekenen. Een voordeel van de kleine priegel schakelaars is tevens dat je deze tijdens het werk niet makkelijk per abuis in een verkeerde stand zal zetten omdat je er bijvoorbeeld ongemerkt met een kabel achter blijft hangen.



Het gepriegel begint echter wel storend te worden als je volume-knopjes van de mixer minstens net zo klein zijn. Voor een kinderhandje zijn de knoppen nog wel normaal te bedienen maar voor de normale gebruiker zijn de draaiknoppen toch echt heel erg klein. En dit zijn knoppen die je tijdens de opname wel geregeld nodig zal hebben. Het volume van het ingangs-signaal zal immers aangepast moeten worden. Het is echt heel erg vervelend dat je ontzettend moet priegelen als het volume moet worden aangepast. Waarom zitten er geen grotere ‘volume knoppen’ aan de mixer? Ik begrijp de drang om de mixer zo compact als mogelijk te houden maar op een gegeven moment moet je wel de juiste balans tussen compact en praktisch weten te vinden. Daarbij zijn ook hier de teksten die bij de knoppen staan erg klein en met een beetje pech zal je een leesbril nodig hebben om deze teksten te kunnen lezen. De hele lay-out van de hele mixer maakt het er allemaal niet eenvoudiger op.

Voorversterker
De RA333 is niet alleen nodig om een microfoon van phantoom-voeding te voorzien. Sterker als het alleen daarom gaat zijn er veel goedkopere oplossingen. De RA333 is vooral een voorversterker die het signaal niveau van een microfoon of andere invoer-bron versterkt naar een werkbaar niveau. In DSLR camera’s zitten ook dergelijke voorversterkers ingebouwd maar de kwaliteit van deze versterkers is onvoldoende met als gevolg dat je als bonus een ‘bak ruis’ krijgt. Daarnaast ook te maken met zaken zoals klankkleuring, verwerking van lastige audiofrequenties etc. Hoe worden bijvoorbeeld hoge of juist lage tonen weergegeven? Hoe natuurgetrouw klinkt de piano die je opneemt, hoe zuiver is het geluid? Hier staat de kleine en bescheiden RA333 zeker haar mannetje en is wat dat betreft groots van formaat.



XLR & Jack
Jack-pluggen zijn de bekende pluggen die je ook bij koptelefoons en gitaren aan zal treffen. De kleine uitvoering van de plug (koptelefoon) noemt met mini-jacks en de grote (gitaren) noemt men gewoon jack-pluggen. Het is bekend dat een audio-professional zo min mogelijk gebruik wil maken van jack-aansluitingen omdat vooral de mini-jacks niet altijd even betrouwbaar zijn. Vandaar ook dat de meeste microfoons met behulp van en XLR plug aangesloten zullen worden. Op de RA333 mixer zit natuurlijk een headphone out aansluiting zodat je een koptelefoon aan de mixer aan kan sluiten. En het is logisch dat men hiervoor een mini-jack gebruikt want dat is voor koptelefoons toch een soort van ‘standaard’ alhoewel je zeker ook voldoende koptelefoons tegen zal komen die gebruik maken van de grote jacks. De line-out uitgang van de mixer is echter ook alleen uitgevoerd als mini-jack. Dit is de aansluiting die nodig is om het signaal van de mixer naar de camera of audiorecorder door te voeren. Mini-jack is logisch als je het signaal rechtstreeks in de camera wil invoeren want de audio-invoer plug van de camera is zeker bij een DSLR camera meestal een mini-jack. Maar…. er zijn voldoende apparaten die voor de invoer ook gebruik maken van een XLR aansluiting of op z’n minst van een grote Jack. Waarom is de signaal-uit niet dubbel uitgevoerd dus zowel mini-jack als XLR? Ook hierbij zal het formaat van de mixer een belangrijk uitgangspunt zijn geweest. De mixer is ontzettend compact en daarmee is er weinig tot geen ruimte meer over om grote connectoren te plaatsen. De mixer heeft echter drie XLR ingangen en dan had ik persoonlijk liever gezien dat een van deze ingangen was opgeofferd ten behoeve van een meer robuuste uitgang.



Niet goed?
Het zijn vooral allerlei praktische klachten die zijn omschreven. Klachten die niets zeggen over de daadwerkelijke werking van de mixer maar slechts alles zeggen over het praktische gebruik van de mixer. Want zoals vermeld is er helemaal niets mis met de werking van de mixer, het geluid van de mixer is kraakhelder en op het internet staan voorbeeld opnames van verschillende mixers waarbij je duidelijk kan horen dat de RA333 op dit gebied vrijwel alle concurrenten ruim verslaat. Daarnaast is de RA333 heel nauwkeurig in te stellen en af te regelen (afgezien van de te kleine knoppen). Het is bijvoorbeeld mogelijk om het geluid op het linker kanaal gewoon op te nemen en het geluid op het rechter kanaal exact te kopiëren maar dan met een lager volume. Dus als je tijdens de opnames een fout hebt gemaakt met het opname volume omdat het te hard is geweest dan heb je altijd nog een back-up signaal dat een lager niveau zal hebben.


Audiofreak
Je merkt aan alles dat deze mixer is ontwikkeld en ontworpen door een echte audiofreak. Iemand die gekeken heeft (geluisterd heeft) naar de kwaliteit va het geluid. De betreffende ontwikkelaar heeft echter geen studie aan een vormgevingsopleiding gevolgd. Wat dat betreft had het goed geweest als men een goede industrieel-vormgever in dienst had genomen. Ergonomisch bekeken rammelt deze mixer aan alle kanten. Nogmaals ik begrijp de drang om de mixer zo compact als mogelijk te willen houden maar er zijn toch echt grenzen! En dan heb ik het geeneens over visuele vormgeving van de voorversteker. Het is eigenlijk niet meer dan een simpel metalen doosje zonder ook maar enig gevoel voor vormgeving. En nee daar moet je professionele apparatuur zeker niet op afrekenen. Sterker persoonlijk hou ik van een sobere vormgeving zonder allerlei toetsers en bellen. Maar zaken zoals het batterij-compartiment zijn ook een beetje gammel en ‘houtje-touwtje’ uitgevoerd. Als je de mixer in de hand hebt en deze een beetje beweegt rammelt deze vrolijk als een sambabal. En het zijn gelukkig niet inwendige componenten die rammelen, het blijkt de statiefkoppel schroef te zijn die rammelt, maar kom op: zorg er voor dat ook dit in orde is. Nee het heeft geen negatieve invloed op de werking maar het is zo slordig. Wat dat betreft is het te vergelijken met een inhoudelijk goed geschreven document dat echter slecht leesbaar is door het slechte handschrift van de schrijver. Besteed er net wat meer aandacht aan en de eerste indruk is meteen al een stuk beter!



En dan kom je op het punt dat je de spullen een waardering moet geven aan de hand van de gebruikte 1 tot 5 sterren beoordeling. En dat is moeilijk, puur technisch en luisterend naar de audiokwaliteit geef ik hier een dikke vijf sterren beoordeling voor. De spullen moeten in de praktijk echter wel praktisch in gebruik zijn en dan gaan de ontzettend kleine volumeknoppen, de kleine teksten en andere gepriegel toch echt storen. Zeker als je de prijs voor de mixer mee gaat nemen. Want de RA333 is zeker met een verkoopprijs van bijna 500Euro (incl. importkosten) niet goedkoop te noemen. Als cameraman/vrouw geef je het geld immers liever uit aan een objectief dan aan een audiomixer. Uiteindelijk kom ik helaas niet verder dan een twee-ster beoordeling. Maar nogmaals dit heeft alles te maken met de ergonomie en zeker niet met de audio-kwaliteit. Daarnaast is er alleen een onduidelijk omschreven online handleiding beschikbaar. De handleiding van de voorversterker mag niet alleen beter maar MOET beter!

Lullig
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij wel een beetje lullig voel onder de twee sterren beoordeling want eerlijk is eerlijk als je puur naar de audio kwaliteit van de mixer kijkt is er echt helemaal niets mis met de mixer en heb je gewoon een hele goede professionele mixer/voorversteker in de hand die een kraakhelder geluid produceert. Vandaar dat ik bij deze beoordeling bij wijze uitzondering voor een dubbele beoordeling heb gekozen. Voor de geluidskwaliteit een dikke vijf sterren en voor de ergonomie en praktische werking een magere twee sterren waardering. Dan zou ik de RA333 toch ook een gemiddeld beoordeling van drie of vier sterren kunnen geven is dan de terechte vraag. Maar aan de ene zijde doe je daarmee de voorversterker te kort maar aan de andere kant geef je dan juist weer te veel. Het is aan de potentiële koper om zelf te oordelen welke beoordeling voor hem of haar het zwaarst weegt.



Feedback van JuicedLink
Het is altijd goed als een bedrijf de moeite neemt om te reageren op een review. En dan is het wel zo eerlijk om de reactie van in dit geval JuicedLink eveneens te publiceren. Een geval van wederhoor en de mogelijkheid om een review zo eerlijk en oprecht als mogelijk te houden. JuicedLink heeft de volgende feedback op de review verzonden:

I am glad that the RA333 inspired you to write such a thoughtful review. Its great that you’re able to get such excellent sound from the device. That’s what it’s for.

However, I completely disagree with your assessment on the ergonomics. Let me explain a little bit more about this mixers for, and what the design tradeoffs were.

Is the Riggy-Assist for an Audio-Guy-For-Hire, or is it for camera operator? Their needs are completely different …

AUDIO-GUY-FOR-HIRE: What are their requirements for a mixer? This person might have up to 10 different microphones and their kit. They can be asked to interface with any number of different cameras (even on a single day). During the recording, they will be “riding the gain”, continuously adjusting the potentiometers on the fly. This person needs quick access to all of the mixer configuration settings, to quickly adapt to the microphones or cameras that he is asked to interface with. He needs large pots for “riding the gain”. This will be the main piece of equipment that he will control during the recording, so it’s only limitation is size is that it is small enough to put around his shoulder and carry (meaning, it is not a problem for it to be quite large). For this person, something like a Sound Devices 442 would be the tool of choice, not the Riggy-Assist.

CAMERA-OPERATOR: This person might have 3 mics in their kit. For the most part, it will only interface to the camera that it is attached to. Once the switches are configured for the mics and camera, the configuration switches might never be adjusted again. Maybe in a couple years, they will purchase a new camera and reconfigure the preamp then. Or, say they have 5 mics in their kit, they may occasionally need to switch on/off phantom power for those extra mics. The location of the the most commonly used switches are outside of the distance that the most popular tripod plates (like the Manfrotto 323) would cover. So, to access the switches on the bottom (for those infrequent times when they need to be changed), it can be popped off the tripod (with the plate still in place and attached to the Riggy), and the switches can be adjusted. The switches are recessed so they can not be inadvertently changed. The camera and lens will be the main piece of equipment that the camera operator is controlling. Once rolling, the only thing they will need to control on the preamp is the potentiometer. So, they want the front panel uncluttered from anything that is not immediately required. They will not be “riding the gain”, and simply need a quick, easy, and fast way of occasionally making a tweak to the signal level. The potentiometer size is more than sufficient for its purpose. Consider the alternative of going into the menu system of the camera, selecting audio, and adjusting the gain that way (I can’t even think of a DSLR that gives you individual control of right/left)? In fact, the ONLY camera I ever owned (before getting into DSLRs) that even had a potentiometer for adjusting the gain was my old Canon GL2. Check out this photo (http://images.marketplaceadvisor.channeladvisor.com/hi/81/81454/can-gl2-12100401.jpg). The pots on the Riggy-Assist are still an improvement over those thumbwheel pots. The camera operator does not want to compromise these design choices for something that will result in a bigger or heavier mixer. Think of other 3XLR mixers, like the Sound Devices 302. It’s a great mixer. But Camera-Operators don’t want to use it because it is so big, heavy, and bulky. Even further, the “Riggy” features are of huge value to the camera operator, allowing you to take advantage of the valuable real-estate being next to your camera, and adding the RB401 Riggy Bracket (http://www.juicedlink.com/audio-preamps-mixers-etc-c-66/rb401-riggy-bracket) for mounting accessories like mics, wireless receivers, etc.

So, I’m completely satisfied with the tradeoffs I made for this design. I feel it is perfectly fit-for-purpose for its intended market, and I would rate it 5 stars for both ergonomics as well as audio quality. Just my honest opinion. Perhaps you can share my perspective on the design with your readers …

Best regards,

Robert Rozak