Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

KLEURCORRECTIE DEEL 1

KLEURCORRECTIE DEEL 1

Zeker als je gebruik maakt van speciale picture styles dan zal je aan de slag moeten met kleurcorrectie. En ondanks het feit dat men bij de omroepen bijna nooit tijd heeft voor dit deel van de postproductie is het eigenlijk bij elke montage van belang om een goede kleurcorrectie toe te passen. In de serie ‘kleurcorrectie’ op deze website zal het een en ander over kleurcorrectie en grading worden uitgelegd. In eerste instantie zal gebruik gemaakt worden van het montage programma Avid maar veel van de zaken zijn bijna 1 op 1 te kopiĆ«ren naar programma’s zoals Final Cut en Premiere, het gaat in de eerste instantie immers om de basis. Bepaalde knoppen en functies kunnen dan wel anders weergegeven worden maar de meeste zaken zullen heel herkenbaar zijn.

In deze eerste ‘les’ zal worden ingegaan op de waveform monitor en zal de eerste basis van kleurcorrectie worden uitgelegd waarbij de focus ligt op de black-level en de maximale helderheden binnen het beeld. In het vervolg van deze serie zullen er meer nuances gelegd worden.

Het basis gereedschap bij de kleurcorrectie wordt in eerste instantie gevormd door de waveform monitor. In deze monitor kan je de helderheden aflezen. In de onderstaande afbeelding zie je aan de rechterzijde de waveform monitor afgebeeld die de waardes aangeeft van de afbeelding die links van deze monitor staat. In dit geval een vliegtuig.

De horizontale as geeft de positie binnen het beeld weer. Dus deze laat letterlijk zien waar wij ons op welke horizontale positie binnen het beeld bevinden. In de onderstaande afbeelding worden met rode en gele lijnen de verschillende posities aangegeven. Als je goed naar de waveform monitor en het bijbehorende beeld kijkt zie je al snel de overeenkomsten en is het heel eenvoudig om dit deel van de waveform monitor te doorgronden.

Anders is het met de verticale as, deze geeft geen positie weer maar laat de helderheid zien. Hoe hoger op de verticale as hoe witter/helderder het beeld is. En andersom hoe lager op de verticale as hoe donkerder het beeld is. De gele lijnen geven het maximale wit en het minimale zwart niveau aan. Je zal straks zien dat je heel eenvoudig boven het maximale wit niveau kan komen en evenzo heel eenvoudig onder het diepste zwart kan duiken. En vaak ziet het er op een monitor dan nog steeds goed uit. Realiseer je echter je dan niet meer voldoet aan de omroepnormen. Witter dan wit zal door een zender niet meer uitgezonden worden. En zwarter dan zwart zal nooit nog dieper zwart worden. Maximaal wit is maximaal wit en er is niet zoiets als super wit of extra zwart. Als je alleen aan internet films werkt kan je hier nog een beetje risico nemen en witter dan wit gaan proberen. Dat is echter af te raden omdat je dan in een gebied komt waarbij je geen zekerheden meer hebt. Blijf altijd binnen de veilige zones die wordt aangegeven in procenten: 0% voor het diepste zwart en 100% voor maximaal wit. Je kan bij bepaalde waveform monitoren ook waardes zien in bijvoorbeeld de range van 16 bit tot 235 bit. Twee waardes die je wel vaker tegen kan komen als het gaat om ‘color space’. Probeer deze helderheden eens met behulp van de horizontale as te positioneren in het beeld. In de tweede afbeelding hieronder kan je zien waar de wielen van het vliegtuig zich op de waveform monitor bevinden.

In de onderstaande afbeelding zie je ook heel duidelijk waar de luchtinlaat van het vliegtuig zich bevind. Dit is een relatief groot zwart gat dat zich in de waveform monitor ook laat zien als een verhoudingsgewijs groot deel binnen het beeld. Je kan ook heel duidelijk zien dat alleen de horizontale as iets over de positie binnen het beeld zegt en dat de verticale as alleen iets zegt over de helderheden. Op de tweede afbeelding hieronder kan je zelf de positie van de persoon die naast het vliegtuig staat terug zien. Met de donkere kleding die deze persoon draagt is zijn kleding zelfs bijna zwart waarbij zaken zoals schoenen natuurlijk zelfs geheel zwart zijn.



Het vervolg van dit artikel is afgesloten met en wachtwoord, schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het wachtwoord en krijg daarmee toegang tot de volledige website.

Sign up for news letter and receive a free password:

Enter password to unlock.
This content is for subscribers only.