Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

KOOPGIDS

KOOPGIDS

Het is niet eenvoudig om een advies te geven als het gaat om de aanschaf van een DSLR set waarmee je wil gaan filmen. Veel zo niet alles hangt af van wat je precies met de camera wil gaan doen. Want het doel bepaald op veel punten de keuze. Deze koopgids beperkt zich tot de opname apparatuur, elders op de website zal aandacht worden besteed aan software waarmee je bijvoorbeeld kan monteren.

1.Full frame of cropfactor?
Dit zal een van de eerste vragen zijn die je jezelf zal moeten stellen vooral omdat het antwoord de keuze verstrekkend kan beïnvloeden. Zo zijn er bijvoorbeeld weinig camera’s die over een full frame sensor beschikken. Dus met de keus voor een full frame camera wordt je gedwongen om een hele grote groep camera’s opzij te schuiven.

De grootste voordelen van camera’s met een full frame sensor zijn de mogelijkheden om met zeer weinig licht nog te filmen, een grote speelruimte als het gaat om de scherpte-diepte en het feit dat de objectieven hun brandpunt behouden omdat deze niet beinvloed wordt door de cropfactor. Dus een 28mm groothoek objectief blijft daadwerkelijk een 28mm groothoek objectief en gedraagt zich bijvoorbeeld niet, zoals bij een camera met cropfactor, als een 50mm objectief. Als deze genoemde punten van groot belang zijn dan is een keus voor een full frame camera een mogelijk goede keuze.

Camera’s met een kleinere beeldsensor blijven echter zeer goede camera’s. Verkijk je bijvoorbeeld niet op de scherpte-diepte mogelijkheden van een full frame camera. Ook bij camera’s met een kleinere sensor kan je heel mooi met de scherpte-diepte spelen. Het werken met een hele kleine scherpte-diepte kan bij het filmen zelfs negatief uitwerken in de zin van dat het ontzettend moeilijk kan zijn om de focus te behouden vooral als voorwerpen bewegen. Bepaal dus eerst welke formaat beeldsensor de voorkeur heeft.

2. Systeem/fabrikant
De volgende vraag die je voor jezelf zal moeten beantwoorden is de vraag welk merk camera de voorkeur heeft. Als je al in het bezit bent van een collectie Nikon objectieven dan is het in eerste instantie het meest logisch om een camera van Nikon aan te schaffen. Het is heel moeilijk om een goed advies over de camera te geven vooral ook omdat de ontwikkelingen heel snel gaan. Een camera die vandaag op nummer 1 staat is binnen twee jaar al weer achterhaald. Hierin zit tevens een advies, besteed zeker niet het grootste deel van het beschikbare budget aan de camera. Het is beter om geld te investeren in goede objectieven omdat je deze in de toekomst ook op andere camera’s zal gaan gebruiken.

De keuze voor een bepaald merk/systeem kan een lastige keus zijn. Vooral ook omdat de adviezen die andere mensen zullen geven veelal gekleurd zullen zijn. Echte Canon liefhebbers zullen altijd een Canon adviseren terwijl een Panasonic gebruiker weer zweert bij zijn merk.

Een aantal zaken kan je zelf heel goed beoordelen. Hoe voelt de camera aan? Heb je een stuk gammel kunststof in je handen of heb je een degelijk stuk gereedschap in de handen? Zitten er voldoende mogelijkheden op de camera om deze ook tijdens het filmen geheel handmatig in te stellen? Dit is overigens een heel belangrijk gegeven omdat je bij een camera die weinig mogelijkheden biedt om handmatige instellingen te doen al heel snel tegen de grenzen van de mogelijkheden aan zal lopen. Vaar niet blind op brochures van fabrikanten omdat bepaalde gegevens al verouderd kunnen zijn omdat de camera’s door middel van nieuwe firmware meer mogelijkheden hebben gekregen. De Canon 5D mark II had in eerste instantie van fabriek af zeer beperkte mogelijkheden om zaken zoals de sluitertijd, tijdens het filmen, handmatig in te stellen. Maar na het uitbrengen van verschillende updates (firmwares) kan men tegenwoordig werkelijk alles handmatig instellen. Belangrijke functies zullen zijn het handmatig instellen van diafragma, scherpte, sluitertijd, gevoeligheid (ISO/ASA), handmatig instellen geluidsniveau,. Daarnaast de aanwezigheid van en microfoon ingang, koptelefoon uitgang en de mogelijkheid om een externe monitor aan te sluiten waarop je ook TIJDENS de opname beeld in full HD kan weergeven. Laat je goed informeren ook over zaken die slechts details lijken. Want zo zijn er camera’s waar je wel een externe monitor op aan kan sluiten maar deze monitor zal dan weer geen beeld weergeven als de camera in opname staat, dat is natuurlijk compleet waardeloos. Let tenslotte ook op het bestandsformaat waarin het beeld zal worden opgenomen. Sommige bedrijven gebruiken onwerkbare codecs en dan ben je tijdens de montage verplicht om een zeer tijdrovende conversie toe te passen.

Let ook op de ergonomie en de interface van de camera’s Het is heel vervelend als je met 10 graden vorst hele kleine priegel knopjes moet indrukken om vervolgens een onoverzichtelijk menu door te moeten lopen. De camera is slechts een stuk gereedschap, met een hamer moet je gewoon simpel een klap kunnen geven, met een mes moet je kunnen snijden en met de DSLR-camera wil je kunnen filmen, niet meer en zeker niet minder.

3. Objectieven
Dit is misschien wel de belangrijkste schakel, zet een groot deel van het beschikbare budget opzij om een of meerdere goede objectieven aan te kunnen schaffen. De kwaliteit van de objectieven is in hoge mate bepalend voor de kwaliteit van de opnames. Echter is het belangrijk te weten dat de scherpte van video-opnames altijd lager zal zijn dan de scherpte van foto’s. Dus op een gegeven moment zal je daar geen verschillen meer in gaan zien. Je hebt echter wel altijd te maken met zaken zoals mechanische en optische kwaliteit van de objectieven. Je wil een objectief hebben waarbij je heel makkelijk een goed handmatig kan scherpstellen en diafragmeren. Tevens kan het een overweging zijn om een objectief met beeldstabilisatie aan te schaffen omdat het met dit soort objectieven aanzienlijk een eenvoudiger zal zijn om uit de hand te filmen. Daarnaast zullen ook camera bewegingen vanaf een statief stabieler zijn. Elders op deze website staat een uitgebreid artikel over objectieven lees dat artikel door om meer inzicht te krijgen.

4. De winkel
Als je jezelf thuis op het gemak hebt ingelezen in de ‘materie’ dan is het tijd om naar een winkel te gaan om alles te bekijken, te voelen en je te laten informeren. Overige artikelen kan je makkelijk via het internet in het buitenland bestellen maar sommige zaken moet je echt in de hand hebben om ze te kunnen beoordelen. Let op: er zijn grote winkelketens die feitelijk niet meer dan dozenschuivers zijn.. Het personeel dat in deze winkels werkt kan ongeïnteresseerd zijn en nog belangrijker men kan gewoon puur slecht op de hoogte zijn van belangrijke informatie en zelfs verkeerde adviezen geven. Je kan mij altijd een groot plezier doen door mij mee te nemen naar zo’n dozenschuiver en mij dan wat vragen laten stellen. De antwoorden en pure onzin die men soms verkoopt kan lachwekkend werken. Je kan beter een paar tientjes meer uitgeven bij een kleine winkel waar men vol passie en enthousiasme spullen verkoopt dan dat je een paar Euro wil besparen bij een ramsj-winkel. Het gaat bij mij in ieder geval ook zeker om de gun factor als is een flink bedrag uitgeef aan apparatuur.

5. Accu’s en geheugenkaarten
Niet leuk om te kopen, niet leuk om uit te pakken, geen knopjes waar je mee kan spelen. Nee slechts een saaie accu en een niet veel interessantere geheugenkaart. Je kan er echter nooit genoeg hebben echter wel snel te weinig. Niets is zo vervelend om tijdens de opnames met een lege accu te zitten of met een geheugenkaart die vol zit. Het is jammer maar ook hier zal je een flink bedrag in moeten investeren. Ter indicatie: voor mijn canon 5D heb ik de beschikking over vijf accu’s en vijf Compact Flash kaarten van 16GB elk. Tot op heden is dit voor mij voldoende geweest om elke draaidag mee door te komen. Maar met vier accu’s en vier geheugenkaarten was ik al een aantal keer tegen een probleem aan gelopen.

6. Het statief
Wederom een kostbaar speeltje, zelfs voor een heel eenvoudig statief ben je al een paar honderd Euro kwijt. Realiseer je dat een statief een heel belangrijk stuk gereedschap zal zijn. Het is met DSLR camera’s zeker in het begin heel moeilijk om uit de hand te schieten. En dus zal je een goed statief aan moeten schaffen. De poten van het statief moeten degelijk zijn en een statief moet niet bij het kleinste briesje wind al staan te trillen.

Het kan ook belangrijk zijn dat een statief de mogelijkheid heeft om zowel bijzonder laag als erg hoog ingesteld te kunnen worden. Let ook op het gewicht van het statief, als je zonder een groep assistenten op pad gaat kan het gewicht van een statief als een lodenlast in de handen voelen. Aan de andere kant zijn zwaardere statieven over het algemeen stabieler dan lichte statieven.

En dan de videokop die op de statiefpoten gemonteerd moet worden. De kwaliteit van de videokop is misschien nog wel belangrijker dan de kwaliteit van de statiefpoten. Denk hierbij ook aan de toekomst. Het is belangrijk dat je met de statiefkop vloeiende bewegingen kan maken. Laat een camera op het statief monteren want en statief waarop geen camera (met objectief) is gemonteerd kan je nooit goed beoordelen. Juist het gewicht van de camera kan bepalend zijn voor een vloeiende beweging. Daarnaast is het van belang dat en statiefkop goed gebalanceerd kan worden zodat de camera neutraal en vrij kan staan als je deze niet vasthoud. Kijk ook eens op sites zoals marktplaats of je een leuk tweedehands statief van het merk Sachtler op de kop kan tikken. Statieven van Manfrotto zijn aardig maar ook niet meer dan. Let er ook op of je de benen van het statief makkelijk snel kan verstellen. Het is heel vervelend als je tijdens de opnames met een camera op het statief ontzettend onhandige handelingen moet uitvoeren om het statief een paar centimeter omhoog te zetten, dit gaat zeker tot irritatie leiden! De goede videostatief systemen hebben aan de onderkant van de kop en halve bol zitten welke in een schaal zal vallen welke aan de poten is bevestigd. Deze statieven zijn heel eenvoudig en goed te ‘levellen’. Als je camera bewegingen gaat maken is het van groot belang dat de statiefkop geheel waterpas staat. Anders krijg je tijdens en camerabeweging een scheve horizon.

7. Mircofoon en geluid
Nu komen we op een lastig gebied, als je echt professionele opnames wil maken is het verstandig om een geluidsman in te huren. Maar als het budget beperkt is zal je het geluid zelf moeten opnemen. Nu zijn de microfoons die in de camera’s zijn gebouwd niet meer dan een simpel microfoontje waarmee je wat general noise kan opnemen. Wil je echter een interview afnemen om moet je geluid met een goede kwaliteit op kunnen nemen dan moet je minimaal en goede microfoon aanschaffen. Maar wat is een goede microfoon?

Je kan al een aardige microfoon aanschaffen voor een paar honderd Euro maar dat zal nooit een echt goede microfoon zijn. Je zal echter zien dat als je een professionele microfoon wil aanschaffen deze een XLR aansluiting heeft en deze kan je niet rechtstreeks in de camera pluggen. En dus ben je verplicht om voor dit soort microfoons eens mixer of externe geluidsrecorder aan te schaffen die eveneens de beschikking over een phantoomvoeding heeft.

Je komt nu dus op een totaal apart vakgebied en op deze website zal in een ander artikel nader ingegaan worden op geluidsopnames. Maar om te beginnen kan je een goede basis microfoon aanschaffen die voorzien is van een mini-jack plug. Deze kan je dan rechtstreeks inde camera pluggen. Het is handig als deze microfoon met behulp van de hotshoe (flitscontact) aan de camera bevestigd kan worden. Het bedrijf Rode heeft een aantal microfoons die goed genoeg zijn om mee te beginnen. Je kan ook overwegen om een mixer of een externe audiorecorder aan te schaffen bijvoorbeeld de Tascam DR-100 of de Zoom H4n (dit artikel is geschreven in juli 2010 dus deze informatie kan achterhaald zijn). Het voordeel van een dergelijk recorder is dat deze voorzien zijn van microfoons en teven de mogelijkheid hebben om professionele microfoons aan te sluiten met behulp van de XLR plug. Realiseer je wel dat de workflow bij het gebruik van een externe audiorecorder lastiger is dan wanneer je het geluid rechtstreeks in de camera opneemt.

8. Fototas, koffer of een tas van Dirk?
Je wil je kostbare apparatuur natuurlijk veilig en goed op kunnen bergen en transporteren. Schaf een goede tas of koffer aan. Hierbij heeft een koffer mijn persoonlijke voorkeur omdat de apparatuur daarin beter beschermd is en je de spullen tijdens de opname makkelijker in en uit de koffer kan halen dan uit een slappe tas. Je sjouwt je uiteindelijk wel een breuk aan al die spullen en zeker een goede koffer is zeker niet ligt. Wees je hiervan bewust, het kan flink sjouwen worden als je een hele dag met de spullen moet slepen. Aan de andere kant ga je de spullen op een gegeven moment als gereedschap zien. En dan is het wel zo veilig als de spullen in een stevige koffer zit als je deze in de achterbak van je auto smijt. Want alleen amateurs die hun spullen amper gebruiken dragen de hele dag witte fluwelen handschoentjes. Zeker als professional kan en zal je lang niet altijd ontzettend voorzichtig met de spullen omgaan. Natuurlijk je gaat er niet mee lopen smijten maar het moet allemaal wel werkbaar zijn. Dus zorg voor een koffer of tas waar je de spullen goed en makkelijk in en uit kan halen. Wees gewaarschuwd, het dievengilde is niet dom en men herkent een fotokoffer al snel. Hou je spullen goed in de gaten

Met de bovenstaande acht punten heb je een goede basis set in het bezit en kan je beginnen met het maken van opnames. Maar je zal al snel merken dat je nog meer nodig zal hebben. Dus lees verder bij punt negen.

9. ND-filters
je gaat er zeker tegenaan lopen, tijdens een zonnige dag heb je al snel te maken met te veel licht. Je kan de ISO/ASA waarde op 50 zetten maar zelfs dat zal je niet redden. Je kan de sluitertijd verhogen maar op een gegeven moment ga je werken met een sluitertijd die een strobo effect zal geven. Ten slotte zal je het diafragma gaat knijpen maar je verliest daarmee de mooie scherpte-diepte. En dus heb je een ND-filter nodig. Lees elders op de website het artikel over verschillende filters. Filter kunnen vrij kostbaar zijn en stel jezelf de vraag of je in de toekomst een matte box gaat aanschaffen. Als dat het geval is zal je voor een ander filter systeem moeten kiezen dan wanneer je de filters rechtstreeks op het objectief wil schroeven. Laat de filters van Cokin overigens liever links liggen.

10. Grijskaart
Het zal je de kop niet kosten; de aanschaf van een grijskaart. Maar dit is een bijzonder handig hulpmiddel om het licht goed te kunnen meten en om de camera handmatig te kunnen witten.

11. Lichtmeter (Spot en opvallend)
Een stuk gereedschap uit de oudheid en tweedehands voor hele schappelijke prijzen aan te schaffen. Geef een paar tientjes aan uit en je komt in het bezit van een lichtmeter waarmee je zowel opvallend als reflecterend licht kan meten (spot). Een goede lichtmeting is de basis van een goede opname. Daarnaast is het leuk om bewust om te gaan met het meten van het licht. Daarmee kan je immers bewuste keuzes maken als het gaat om de belichting.

12. Clapperboard
Zeker als je gebruik gaat maken van een externe audiorecorder dan kan een clapperboard heel handig zijn om te gebruiken. Maar ook tijdens de montage kunnen de gegevens op het clapperboard handig zijn. En last but not least: It works like magic. Je maakt er indruk mee op de set 😉

13. Systeem
Punt dertien is niet direct een punt dat over apparatuur gaat maar het gaat over een aantal vragen die je jezelf zal moeten stellen. Onder de punten 9 t/m 12 zijn bewust spullen genoemd die je voor een betaalbare prijs kan aanschaffen. Nu komen we helaas weer op het punt dat je een stevige investering zal moeten gaan doen. Bij de volgende apparatuur is het overigens moeilijk om een volgorde van prioriteit weer te geven omdat het nut van de spullen erg afhankelijk is van de soorten films die je maakt. Heb je de onderstaande spullen echt nodig, werk je professioneel of alleen hobbymatig?

Je kan je camera voorzien van een rail systeem dat aan een standaard norm voldoet die men binnen de filmwereld gebruikt. Zie dit systeem als een grote Meccano of Lego doos. Je kan allerlei spullen met elkaar verbinden en je kan complete constructies bouwen waaraan je weer spullen kan bevestigen. Men noemt dit systeem ‘Rig support’. De keuze voor een dergelijk systeem betekend een volgende stap bij het opbouwen van een professioneel systeem. Er zijn verschillende fabrikanten die dergelijke system leveren. De prijzen verschillen enorm en je kan ook zelf een set samenstellen waarbij je gebruik maakt van onderdelen van verschillende fabrikanten. Zo kan je bij de een de camera bevestiging aanschaffen terwijl je bij een ander weer een shouldermount aanschaft. Bedenk dat het allemaal nog steeds en stuk gereedschap is en dat de belangrijkste eis moet zijn dat het allemaal werkbaar moet blijven. Je kan systemen kopen die er heel mooi uitzien maar waarbij het en heidens karwij is om je camera te kunnen bevestigen. Het is leuk als en set er goed uitziet maar het moet allemaal wel werkbaar blijven. En dus moet je ten alle tijden goede toegang hebben tot de apparatuur, knoppen etc.


14. Matte box
Een matte box kan gezien worden als een zonnekap+ Je kan de mattebox net zoals een zonnekap gebruiken om ongewenste licht inval in het objectief te voorkomen en daarmee lensflare tegen te gaan. De mogelijkheden zijn echter veel groter. Er kunnen extra kleppen (frensh flags) aan de matte box bevestigd worden waarmee je nog beter in staat bent om lensflare tegen te gaan. Maar een hele belangrijke optie wordt door veel mensen in eerste instantie over het hoofd gezien. De matte box kan gebruikt worden als filterhouder. Afhankelijk van de matte box kan je 2,3 of zelfs meer filters plaatsen. Zelfs is het mogelijk om bepaalde filterhouders te roteren en daarmee zijn deze houders te gebruiken om polarisatiefilters toe te passen.

Er zijn grofweg twee manieren waarop een matte box bevestigd kan worden, je kan ze rechtstreeks aan het objectief schroeven maar een veel mooiere oplossing is om gebruik te maken van rig-support.

Er zijn een aantal zaken waar je bij de aanschaf van een matte box op kan letten. Zo is het belangrijk dat minimaal een van de filterhouders geroteerd kan worden ten behoeven van het eerder genoemde polarisatiefilter. Daarnaast is het handig als de matte box minimaal twee filterhouders heeft, je wil er echter liever meer hebben want dan weet je zeker dat je altijd genoeg filters kan gebruiken. Een matte box kan op sommige momenten erg in de weg zitten vooral als je een objectief moet wisselen. In dat geval is het makkelijk als de matte box opzij geklapt kan worden en dat deze niet geheel verwijderd moet worden of verschoven hoeft te worden. Er zijn ook matte boxen te koop waarbij de voorste filter helemaal aan de voorzijde van de matte box zit en waarbij je het filter in een lullig schuif systeem moet monteren. Echte filterhouders zijn veel mooier. Deze filterhouders kan je uit de matte box schuiven en deze vervolgens van de benodigde filters voorzien.

15. Follow focus
Omdat je veelal met een beperkte scherpte-diepte zal gaan werken luistert het leggen van de scherpte heel nauwkeurig. Bij stilstaande objecten is het scherpstellen nog goed te doen maar als je tijdens het filmend e scherpte wil gaan verleggen dan is dat een hele lastige klus. Natuurlijk het draaien aan de focusring is niet zo moeilijk maar het is ontzettend moeilijk om tijdens het draaien de focus precies op het juiste punt te leggen. Met een follow focus systeem gaat dat eenvoudiger. Met behulp van een tandwiel overbrenging verleg je de scherpte met behulp van een knop dat verticaal geplaatst aan de zijkant van het objectief staat. Om deze knop zit en ring waarop je met een white board marker markeringen kan aanbrengen. Voordat je de opnames start stel je eerst op de benodigde punten binnen het beeld scherp en op de witte ring rondom de knop zet je markeringspunten welke overeenkomen met de punten waarop de scherpte moet liggen. Je kan nu zonder door het objectief te kijken bijna blindelings de scherpte leggen door vaan markering naar markering te bewegen.

Nu zal vrijwel iedereen zonder een focus-puller werken. Maar het is eigenlijk de bedoeling dat een focus-puller de follow focus bedient. Als cameraman kan je jezelf dan volledig op het beeld concentreren terwijl iemand anders de scherpte goed legt. Je zal bij speelfilms zien dat de focus-puller de verschillende afstanden met een meetlint opmeet en aan de hand van die gegevens de scherpte instelt. Hierbij kijkt hij of zij dus niet door de zoeker. Het scherpstellen gebeurd dan puur aan de hand van meetgegevens. Het is overigens goed om jezelf als cameraman aan te leren om afstanden in te leren schatten. Want als je in staat bent om een redelijk goede inschatting van de afstanden te maken dan kan je vel sneller de scherpte op het juist punt leggen.

Om er voor te zorgen dat de handelingen van de focus-puller de cameraman niet in de weg zitten (trillingen en bewegingen) kan je een whip in de knop van de follow focus steken. Een whip is een flexibele verbinding welke ongewenste bewegingen kan opvangen.

Om de objectieven moet een speciale ring bevestigd worden welke met behulp van en tandwiel in verbinding staat met het follow focus systeem.

16. View finder
Sla de viewfinder over als je de onder punt 17 vermelde monitor gaat aanschaffen. Ten eerste omdat je bij het inschakelen van een monitor bij bijna alle camera’s het beeld op de LCD scherm van de camera verliest. Daarnaast is een view finder niet echt noodzakelijk als je gebruik maakt van een goede monitor.

Het grote voordeel van een view finder is dat je daarmee een veel beter zicht op het LCD scherm van de camera hebt. Het beeld zal worden vergroot en je kan je heel goed focussen op het focussen, kortom het scherpstellen gaat een stuk eenvoudiger. Neemt niet weg dat ik zelf geen fan ben van een view finder maar dat heeft alles te maken met de manier waarop ik draai. Als je met een view finder werkt ben je genoodzaakt om de camera constant aan het oog te houden. Dat beperkt je ontzettend in de bewegingsvrijheid. Als je bijvoorbeeld een heel laag standpunt in wil nemen moet je allerlei capriolen uithalen om zicht in de view finder te behouden. Dat hoeft geen probleem te zijn als je statische opnames maakt of alles vanaf de schouder draait. Als je echter dynamische opnames wil maken kan een view finder in de weg zitten.

Er is echter ook een grote groep filmers die juist zweren bij een view finder. Het is de manier om je optimaal op het beeld te kunnen concentreren en daarnaast zijn details beter zichtbaar omdat het beeld wordt vergroot. Er zijn een aantal fabrikanten die view finders produceren en de prijzen kunnen sterk verschillen. Bedenk echter wel dat het handig is als je view finder de mogelijkheid heeft om een correctie aan te brengen als dat nodig is omdat de ogen minder zijn. Daarnaast zijn er verschillende manieren waarop de view finder op de camera gemonteerd kan worden. Zorg dat je de keus maakt voor een view finder die goed vast zit maar aan de andere kant ook wel weer makkelijk te verwijderen is. Ten slotte zijn er view finders die zo zijn behandeld dat ze niet beslaan. Brildragers weten hoe vervelend het kan zijn als een bril beslaat. Een view finder die beslaat is minstens net zo lastig.

17. Monitor
Het gebruik van een LCD monitor die je op de camera aan kan sluiten heeft een aantal grote voordelen. Het beeld is natuurlijk veel beter te beoordelen dan op het kleinere scherm zoals dat in de camera is gebouwd. Je kan zaken zoals scherpte en compositie veel beter bepalen. Een ander groot voordeel is dat het voor andere mensen eenvoudiger is om mee te kijken. Ik noem dat een voordeel maar het kan zeker ook een nadeel zijn als je te maken hebt met een opdrachtgever die constant over de schouder zit me te kijken. Als je met een focus-puller gaat werken is een externe monitor sowieso erg handig omdat de focus-puller dan visueel zicht heeft op de scherpte. Daarnaast is een monitor onontbeerlijk als je gebruik maakt van een Jib of steadicam. Kortom een monitor kan een zeer waardevol stuk gereedschap zijn. Let er op dat de monitor in staat is om Full HD weer te geven. Andere zaken die van belang kunnen zijn: de anti reflectie laag, het is belangrijk dat de monitor ook bij vol daglicht goed te gebruiken is. Daarnaast is het stroomverbruik ook van belang en is het goed te weten wat voor soort accu’s er op de monitor aangesloten kan worden. Een monitor verbruikt verhoudingsgewijs veel stroom en dus kan dit een probleem zijn tijdens een lange draaidag. Bedenk wel dat je bij het gebruik van een monitor ‘verplicht’ bent om rig support aan te schaffen waaraan je de monitor kan bevestigen. Of je moet iemand hebben die met de monitor in de hand achter je aanloopt. Je zal er dan snel achter komen dat de HDMI-kabel je in de weg gaat zitten als je vrij wil bewegen. Het is heel vervelend om met een snoer aan een ander persoon ‘vast te zitten’.

18. Steadicam
Met een steadicam kan je hele mooie vloeiende opnames vanuit de hand maken. Het bedienen van een steadicam is echter veel minder eenvoudig dan dat je in eerste instantie misschien zal denken. De camera wordt bevestigd aan een systeem van contragewichten. Om optimaal gebruik te kunnen maken van een steadicam moet je eigenlijk een bijbehorend harnas dragen waaraan de gehele constructie is verbonden. Je kan alles ook zonder harnas bedienen maar dan ben je weer genoodzaakt om uren, dagen, weken en maanden in de sportschool door te brengen. Het werken met een steadicam kan heel zwaar zijn. Het kost geduld en vaardigheid om de gehele constructie uit te balanceren. Bij elke aanpassing aan de camera waarbij het gewicht of het zwaartepunt veranderd moet de steadicam opnieuw gebalanceerd worden. Wees je hiervan bewust, een steadicam kan heel mooi werken maar het goed bedienen van een steadicam is specialisaties werk. Laat je niet verleiden door goedkope en simpele steadicams een goede steadicam kost veel geld en het vergt heel veel training om er echt goed mee te kunnen werken. In de jaren 80 was er bijvoorbeeld in Nederland maar een echte steadicam operator. Tegenwoordig kom je steadicams veel vaker tegen maar kijk voor de gein eens naar films waarop je ziet wat er allemaal komt kijken bij het bedienen van een steadicam. Daarnaast moet je beschikken over een op afstand te besturen follow focus systeem omdat je, tijdens het draaien, de camera zelf niet aan mag raken en dus ook het objectief niet moet aanraken om scherp te stellen. Een focus-puller zal je moeten helpen.

19. Glidetrack etc.
Een glidetrack is een mini dolly systeem waarmee je zoals de naam het eigenlijk al zegt dolly-shots (rijders) kan maken. In tegenstelling tot de boven genoemde steadicam kan de aanschaf van een glidetrack interessant zijn omdat je hiermee shots kan maken die net wat extra’s aan je film zullen toevoegen.

Met het benoemen van de steadicam en de glidetrack komen we nu echt op het punt dat er apparatuur behandeld wordt die lang niet iedereen nodig zal hebben. Zo zijn er nog veel meer zaken die interessant kunnen zijn om tijdens opnames te gebruiken denk hierbij bijvoorbeeld aan een kraan. The sky is the limit….

Op deze website zal nader worden ingegaan op een aantal van de genoemde onderdelen. Succes met de aanschaf van de juiste apparatuur, kijk uit voor de spreekwoordelijke kat in de zak! En vaar niet blind op goed bedoelde adviezen van anderen maar maak je eigen beslissingen.

20. Tot slot
Als je professioneel met de spullen gaat werken zal er altijd en moment kopen waarbij een opdrachtgever met gefronste wenkbrauwen staat te kijken als je een fotocamera uit de koffer haalt. Ga je daarmee filmen? Het klinkt lullig maar het oog wil ook wat en bijvoorbeeld zoiets als een mattebox laat de set voor veel mensen als veel echter lijken. Nogmaals het klinkt lullig maar dat is wel de manier waarop het werkt. Bedenk ook dat het juist de ogenschijnlijk kleine zaken zijn zoals set accu’s en een set geheugenkaarten die onontbeerlijk zullen zijn!

Door de snelle ontwikkelingen kan het op sommige punten moeilijk zijn om een specifiek advies te geven. Apparatuur die op het moment van het schrijven fantastisch is kan over een half jaar alweer compleet achterhaalt zijn. In het bovenstaande artikel wordt geen direct advies gegeven voor een bepaald merk omdat ik deze site onafhankelijk wil houden en op geen enkele manier verbonden wil zijn aan een leverancier of producent van apparatuur.