Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

MAGIC BULLET MOJO *****

MAGIC BULLET MOJO *****




Kleurcorrectie tijdens de post productie

Veel van het werk, zo niet het meeste, aan een film gebeurd tijdens de post productie. Naast dat je dan bezig bent om het hele verhaal in elkaar te zetten ben je ook bezig met audio nabewerking en kleurcorrectie. Tijdens mijn werk voor televisie was er eigenlijk nooit tijd om lekker met kleurcorrectie bezig te zijn, maar als je de films in eigen beheer maakt zorg je er natuurlijk voor dat er voldoende tijd is om deze belangrijke stap tijdens de postproductie wel te maken.

In eerste instantie zal het bij de kleurcorrectie vooral gaan om alle shots gelijk te leggen qua kleur en contrast. Maar om het echt mooi te maken en om er een eigen handtekening onder te zetten kan je verder gaan en de kleur en daarmee de sfeer van een film geheel naar de hand te zetten. Nu zitten er in de meeste montage programma’s voldoende mogelijkheden om het beeld te bewerken als het gaat om bijvoorbeeld de kleur. Het vergt echter heel veel oefening, geduld, tijd en talent om de beelden precies zo te maken als dat je wil.

Met het programma Magic Bullet Mojo van Red Giant software krijg je echter een tool in handen die het werk een stuk eenvoudiger maakt maar nog belangrijker je krijgt de beschikking over een tool waarmee je het beeld op een hele mooie manier kan aanpassen op het gebied van kleur.

Het is een ‘mode’ die is overgewaaid uit Hollywood die er simpel gezegd op neer komt dat je de huidtinten binnen het beeld ‘zonnebank’ warm maakt en alle overige kleuren binnen het beeld juist vervreemd door ze onnatuurlijk groen of blauw te maken. Op deze manier springen de acteurs er uit en lijken ze geïsoleerd van de omgeving. Het is een effect dat je bij het bekijken van en film in eerste instantie niet snel zal opvallen omdat je er als kijker aan gewend bent. Maar als je eenmaal de werking van Magic Bullet Mojo hebt gezien dan zal je speelfilms op een andere manier gaan bekijken. Als je deze manier van kleur correctie op je eigen film toepast zie en voel je opeens dat de film er een stuk ‘echter’ uitziet. Het voelt meer als iets dat wij als film ervaren. Het heeft dus niet zo zeer te maken met het gebruik van Kodak of Fuji 35mm film het heeft te maken met de kleurcorrectie. En daarmee krijgt ook digitaal videomateriaal de looks en feel van een film.

De software werkt als plug-in met programma’s zoals Final Cut Pro, After Effects, Avid en Adobe premiere en laat zich zeer eenvoudig installeren. Tijdens de installatie zal de software zich automatisch als plug-in installeren binnen de software die gebruik kan maken van Magic Bullet Mojo. Voor deze review is de software in combinatie met Avid gebruikt. Het gebruik van de plug-in komt voor alle programma’s globaal overeen er zullen slechts wat details anders zijn als het gaat om het controle paneel.

Direct nadat je het effect gebruikt zie je dat het beeld een enorme boost krijgt en er zelfs bij het gebruik van de preset instelling al veel beter uitziet. Het echte werk begint pas echt als je het beeld geheel zelf wil instellen. In het begin is het even zoeken naar de manier waarop de plug-in werkt. Je hebt de controle over een aantal parameters die ingesteld kunnen worden. Er is op de website van Red Giant software echter een zeer duidelijke video tutorial beschikbaar waarin alles stap voor stap wordt uitgelegd. Als je deze instructie video bekijkt krijg je ook inzicht in de manier waarop alles werkt en zou je in principe ook zonder Magic Bullet Mojo deze effecten kunnen bereiken door de standaard kleurcorrectie van het montage programma te gebruiken. Dit gaat echter heel veel tijd in beslag nemen en dat is misschien wel het sterkste punt van Magic Bullet Mojo, je kan er heel snel mee werken. En je ervaart met een aantal simpele slider bewegingen direct wat het effect is. Voor het geld hoef je het overigens niet te laten want voor nog geen 100 Dollar kom je in het bezit van een licentie voor deze software.