Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

RODE SHOCKMOUNT *

RODE  SHOCKMOUNT *




Tikken, kraakjes en andere geluiden
Het is opvallend: als je met een geluidsman/vrouw werkt dan zullen zij er bijna altijd de voorkeur aan geven om het geluid te hengelen. Terwijl mensen die af en toe wat audio opnemen juist graag voor de zekerheid van een zender-ontvanger-dasspeldmicrofoon gaan. Het hanteren van een boom (hengel) is in de praktijk ook moeilijker dan dat het zo op het eerste gezicht zal lijken. Maar om niet te ver op allerlei techniek in te gaan zal je al snel ervaren dat je bij het hengelen van geluid een shockmount nodig zal hebben om allerlei ongewenste bijgeluiden te voorkomen.

Het zijn verraderlijke geluiden die je geheel tegen alle verwachtingen in zal waarnemen. En dan gaat het geen eens over vliegtuigen die overvliegen of krakende en piepende deuren. Het zijn de contactgeluiden die bijvoorbeeld geproduceerd worden als de microfoonkabel tegen de boom-pole tikt. Het zachte tikje van de kabel tegen de hengel wordt dan via de hengel overgebracht op de microfoon en zo ontstaan allerlei contactgeluiden.

De manier om dit te voorkomen is om de microfoon geïsoleerd op te hangen vrij van elk contactgeluid. Hiervoor kan je een shockmount gebruiken, eigenlijk een attribuut dat standaard bij elke hengel/boom-pole hoort te zitten. Feit is echter dat er een flink prijsverschil tussen de verschillende shockmounts zit. De hier besproken shockmount van Rode is een van de goedkopere shockmounts en dat is een gegeven dat zeker meegenomen moet worden in deze review. Want kwaliteit heeft altijd haar prijs.

De sluitpost
Je ziet vaak dat het hele audio de sluitpost op de ‘begroting’ is. Als men een camera aanschaft dan is het vaak maanden later van ‘laat ik toch maar een microfoon aanschaffen’. Of als er een offerte voor een film moet worden opgesteld zie je vaak ‘Laten we toch maar een geluidsman inhuren voor deze klus’. Kortom audio is volledig ten onrechte vaak een ondergeschoven kindje als het gaat om het aanschaffen van spullen.

Eigenlijk erg vreemd want een interview kan er qua beeld nog zo goed uitzien maar als de persoon die spreekt slecht te verstaan is dan wordt een interview al snel waardeloos. Andersom kan je er vaak toch mee wegkomen als tijdens een interview het geluid kraak helder en goed is opgenomen maar het beeld wat minder van kwaliteit is. Rode is één van de fabrikanten die voor redelijk schappelijke prijzen microfoons en bijbehorende spullen verkoopt. Je zal de audio professional nooit met Rode spullen zien lopen zij werken met merken zoals Schoeps, Rycote en Sennheiser. Alhoewel Rode zeker ook een high-end range aan producten heeft zijn het bij DSLR filmmakers toch vaak de goedkopere Rode producten die populair zijn. Menig camera is uitgerust met een Rode cameramicrofoon.

De Rode shockmount in de praktijk
Bij een shockmount wordt de microfoon in elastieken opgehangen zodat contactgeluiden voorkomen worden. De Rode shockmount is een van de goedkoopste in haar soort en helaas ga je dat in de praktijk toch wel merken. De microfoon kan je gewoon heel goed in de elastieken hangen, een probleem is echter dat de neigkop waarmee je de mount omhoog en omlaag kan richten niet goed fixeert. Er zijn mounts waarmee je de positie vast kan zetten met een draaiknop. Bij de Rode Shockmount kan je de constructie dus omhoog en omlaag neigen maar maar niet vastzetten met een knop. Een frictie moet er voor zorgen dat de mount dan in de gewenste positie blijft zitten.

Je zal merken dat de hele constructie tijdens de opname langzaam naar beneden zal gaan hangen. Toen ik dit verschijnsel constateerde heb ik een vervangende shockmount ontvangen. Maar deze blijkt het zelfde probleem te hebben en dus spreken wij niet over een exemplarisch probleem maar over een structureel probleem. De Rode shockmount is dus niet perfect, sterker het werkt niet goed. De vraag is echter of je voor de prijs waarvoor de Rode verkocht wordt wel een professionele top kwaliteit mag verwachten.

En hoe moet je dit product vervolgens beoordelen? Leg je het langs de lat van high-end professionele apparatuur of accepteer je dat je minder geld ook gewoon minder kwaliteit krijgt? Voor de amateur en semi-professional zal de Rode shockmount voldoen. De professional zal zich echter op een ander merk gaan richten. Of je de Rode moet/kan kopen hangt dus volledig af van je budget en soort producties waarvoor de mount ingezet moet worden. Als je af en toe wat audio op moet nemen dan zal je jezelf aan deze mount geen buil vallen. Als je echter wekelijks of zelfs dagelijks met een audio-set op pad gaat dan zal je een andere mount moeten kopen. Of je moet genoegen nemen met een stuk gaffer-tape waarmee je de neigkop vastplakt. Aan de andere kant hebben we het over een shockmount die ongeveer 35 Euro kost, voor twee tientjes meer heb je al een shockmount die beter zal functioneren.

Update
Het gebrek aan frictie in de kop begint in de praktijk met de dag meer te irriteren. Dit heeft mij doen besluiten om de waardering met één ster te verlagen, het prijsverschil met goed werkende shockmounts is te laag om de waardering op twee sterren te houden.

Update2 (juli 2013)
Vreemd: bij een camera verhuurbedrijf huur ik een shockmount, blijkt het dezelfde Rode mount te zijn. Maar met één heel groot verschil. De frictie bij deze shockmount was wel goed. Lang verhaal kort, de in deze review besproken shockmount komt dus uit een slechte ‘batch’. Een hele serie met het zelfde probleem dat verklaart ook dat de vervangende Rode net zo slecht presteerde. Nu heb ik echter een nieuwe aangeschaft uit een andere ‘batch’ en alles werkt goed. Ik hou de waardering echter laag omdat de kwaliteitscontrole bij Rode dus onder maats blijkt te zijn. Echter: de huidige Rode shockmount die ik heb presteerd gewoon goed en zou eigenlijk een vier sterren beoordeling verdienen.