Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

SENSOR FORMAAT

SENSOR FORMAAT

‘Hoe groter hoe beter!’ of is het ‘Hoe groter hoe beter?’ Inderdaad is het een sluitende stelling of slechts een veronderstelling? Helemaal los van technische zaken zoals resoluties, gevoeligheid (voor licht) kan je het formaat van een beeldsensor ook beoordelen vanuit het oogpunt van een fotograaf of een filmmaker. Een fotograaf die net als ik zelf in het verleden nog met kleinbeeld films heeft gewerkt zal in eerste instantie een voorkeur hebben voor een full frame beeldsensor puur omdat dit formaat overeen komt met het formaat van een kleinbeeld film. Bij een filmmaker ligt dit echter anders: een 35mm filmcamera is in feite een half-beeld kleinbeeldcamera. De film gaat niet horizontaal door de camera maar verticaal. En dus is datgene dat bij een kleinbeeld fotocamera de hoogte van het beeld is bij een filmcamera de breedte van het beeld. En juist dat formaat komt weer vrijwel overeen met een 1.6 crop sensor.

Dus als je dan terugkomt op de vraag of een grote sensor beter is dan een kleinere sensor dan is het niet meer vanzelf sprekend zo dat een full frame sensor beter is dan bijvoorbeeld een sensor met een cropfactor van bijvoorbeeld 1.6. Een full frame sensor komt als je het als filmmaker bekijkt overeen met het formaat van VistaVision. Een crop factor formaat komt ongeveer overeen met het super 35mm formaat. Het film formaat van super16 komt weer in de buurt van de sensor in de nieuwe BlackMagic Pocket Cinema Camera of de Digital Bolex.

Als we er dan toch een aantal technische aspecten bij gaan halen dan is het zo dat een grotere sensor in de basis meer licht opvangt en dus licht-gevoeliger is. Daarnaast kan een grotere sensor een hogere resolutie hebben en in potentie een scherper beeld produceren. De ontwikkeling op het gebied van sensoren staat echter niet stil en wordt het verschil tussen full frame en crop factor op deze gebieden steeds kleiner. En als je puur naar filmen kijkt en fotografie buiten beschouwing laat dan kan het zelfs zo zijn dat een crop factor camera een scherper beeld geeft dan een full frame camera. verwarrend is het niet? En dan komen we uiteindelijk natuurlijk op de stelling dat een full frame sensor je een kleinere scherpte diepte kan bieden dan een crop factor sensor. Deze stelling kan tot een discussie leiden die een hele avond, een week of zelfs een maand kan duren zonder dat daarbij een van de twee partijen gelijk zal krijgen. Elders in de filmschool wordt dit verschijnsel uitgelegd. Mijn stelling is dat het sensor formaat indirect invloed heeft op de scherpte diepte. Als je een zelfde objectief op zowel een full frame als op een crop factor camera zet dan zal je met de crop factor camera een aantal stappen achteruit moeten doen om een zelfde beeld te maken. De field of view is immers kleiner en dus gedraagt het objectief zich anders en krijgt het virtueel een langer brandpunt. Maar deze stappen achter uit vergroot de scherpstel-afstand en dus krijg je daarmee meer scherpte-diepte. En als je met je crop factor camera dan toch op dezelfde opname-afstand wil blijven staan als met de full frame camera dan zal je een korter brandpunt moeten gebruiken en dus vergroot je hiermee ook de scherpte diepte. Zoals vermeld staat dit uitgebreid omschreven in een van de artikelen die je elders op deze site kan lezen.

Maar als je puur naar de film look kijkt zou je dus eigenlijk liever een camera met crop factor sensor gebruiken omdat dit qua objectief gebruik en indirect op het gebied van de scherpte diepte dichter in de buurt komt van het gevoel dat je krijgt bij een film die is opgenomen in het traditionele super35 film formaat. Je ziet dan ook dat camera’s zoals RED, Arri, Canon C300 etc gebruik maken van een super35 Sensor en niet van een full frame sensor.