Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

VISIONTECH PICTURE STYLE ****

VISIONTECH PICTURE STYLE ****




Door de bomen het bos…
Er zijn ondertussen heel veel verschillende picture styles voor de Canon camera’s te verkrijgen. De meeste picture styles kunnen gratis gedownload worden terwijl voor andere een klein bedrag betaald moet worden. Zeker een beginnende gebruiker zal al snel door de bomen het bos niet meer zien. Het is voor beginnende gebruikers aan te raden om nog niet te veel met extreme picture styles te werken en om dus nog geen style te downloaden maar de camera zelf in te stellen op de bekende 0,-4,-2,0 settings. Als je echter gewend bent aan deze picture style en weet wat er gebeurd dan kan je jezelf wagen aan de picture styles die je kan downloaden. Als je op het internet artikelen over de verschillende picture styles leest dan lees je allerlei tegenstrijdige berichten. Maar wat, als je enige kennis van zaken hebt, snel op gaat vallen is dat er veel onzin over de picture styles wordt geschreven door mensen die de suggestie wekken er van alles vanaf te weten. Door schade en schande ben ik de afgelopen jaren wijzer geworden. Er is niet één picture style die je onder alle omstandigheden kan gebruiken. Onder bepaalde omstandigheden zijn styles zoals Technicolor, Flaat en Super Flat zeker heel goed te gebruiken. Aan de andere kant zijn er echter voldoende omstandigheden waarbij deze styles volledig door de mand vallen.

In de onderstaande voorbeelden zie je eerst de ongecorrigeerde opname zoals gemaakt met Visiontech, aansluitend een voorbeeld van dezelfde opname maar dan na toepassing van kleurcorrectie.

Je kan allerlei negatieve ‘site-effects’ gaan waarnemen zoals huidtonen die onnatuurlijk worden, onverklaarbare ruis in donker rode kleuren of nog ernstiger: grote bakken met ruis in donkere partijen tot ‘banding’ aan toe. Wees je daar van bewust!

Waarom dan?
Dat je met een picture style het dynamischbereik van de camera verhoogt tot bijvoorbeeld 10 stops berust als je het echt bekijkt allemaal op onzin. Het dynamischbereik zal niet daadwerkelijk toenemen, je simuleert echter een groter dynamischbereik. De duwt de hele contrastomvang in wezen in elkaar, daardoor krijg je inderdaad details terug in de hoge lichten en schaduwpartijen maar wat je daar wint dat verlies je in de middentonen omdat daar alles in elkaar geperst zal worden. Je ziet dan ook vaak dat veel picture styles juist in dat gebied door de mand vallen. En laten in dat gebied nou net meestal de huidtinten liggen. Een mogelijk gevolg zijn de kunststof huiden. Het gaat te ver om het hele verhaal diepgaand uit te leggen omdat het verhaal dan voor de meeste mensen te technisch zal worden. Maar mede door de h.264 8-bit codec slechts 256 toonwaardes over en weg is daarmee een groot deel van de beeldinformatie. Ter indicatie: een Arri camera zal 12-bit opnemen wat overeenkomt met 4096 toonwaardes. Met zelfs de beste wil van de wereld is het onmogelijk om een picture style te ontwikkelen die dit bereik van de Arri naar je Canon of Nikon zal bengen!

Vergevingsgezind
De picture style Visiontech van Visioncolor is wat dat betreft een veel vergevingsgezinder en zal door de beugel genomen prima werken. Veel minder extreem dan de eerder genoemde styles maar het levert mooie en goed bruikbare resultaten. Een van de bijkomende problemen met de extreme styles is dat het heel moeilijk kan worden om de belichting en de scherpte goed te beoordelen. Omdat Visiontech minder ‘hysterisch’ is win je op dat gebied direct bij de opnames al flink wat terrein. Je kan bij de andere styles natuurlijk constant wisselen van styles. Dan stel je de scherpte en belichting in met een normale style en dan schakel je voor het starten van de opnames over op een van de exterme styles. De praktijk leert echter dat je daar vaak helemaal de tijd niet voor hebt.

Mijn oordeel
Elder op de HDSLR35 staat al een stuk geschreven over de zin en onzin over picture styles. De Visiontech is echter een hele zinnige style die je vaak goed in kan zetten. Je levert in sommige gevallen misschien iets in op het gebied van de (virtuele) contrastomvang (het dynamischbereik) maar je krijgt er een stuk zekerheid voor terug. De opnames die je met Visiontech maakt bieden nog ruim voldoende ruimte om met kleurcorrectie aan de gang te gaan maar zorgen er voor dat je niet met hopeloze situaties te maken krijgt. Sinds het installeren van de Visiontech is dit mijn werkpaard geworden. De andere styles staan zeker nog op mijn camera en worden nog steeds gebruikt als ik er heel zeker van ben dat ik er ‘mee weg kom’. Voor alle andere situaties is Visiontech voor mij de standaard geworden. De huidtinten ogen goed en natuurlijk, je krijgt voldoende tekening in de lichte en donkere partijen en de kleuren blijven staan. En iets dat je zoveel gebruikt waardeer je natuurlijk met vier sterren. Inderdaad geen vijf sterren want die worden voor de ultieme picture style bewaard. De vrees is echter aanwezig dat de ultieme picture stijl een utopie zal blijven omdat elke opname situatie weer om een andere stijl zal vragen. Niet twijfelen en gewoon nog geen 7 Dollar betalen voor deze style en gebruiken!