Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

ZEISS 25MM 2.8 (ZF.2) ***

ZEISS 25MM 2.8 (ZF.2) ***

De volgende
Na het schrijven van een review over de Zeiss 50mm Makro waag ik mij nu aan een review over een tweede Zeiss objectief. In dit geval het 25mm 2.8 objectief een objectief dat zich op bijvoorbeeld de Black Magic Cinema Camera als een standaard objectief zal gaan gedragen (Field Of View 50mm). Nu staan er in de lijst met Zeiss objectieven twee verschillende 25mm objectieven. Het hier besproken objectief met een snelheid van 2.8 maar er is ook een snellere variant beschikbaar met een snelheid van 2.0.

Om direct het een en ander te kunnen duiden: De 2.0 versie van de 25 gaat voor ongeveer 1500 Euro over de toonbank de 2.8 versie echter voor 950 Euro. Er zit dus een aanzienlijk prijsverschil tussen beide objectieven en dat zal ongetwijfeld tot uiting komen in de kwaliteit. Een ander objectief dat eigenlijk ook vermeld moet worden is het 2.0 28mm objectief van Zeiss dat ongeveer 1200 Euro moet kosten.

25mm 2.8 950 Euro
25mm 2.0 1500 Euro
28mm 2.0 1200 Euro

Nu heb ik voor deze review alleen de beschikking over het 25mm 2.8 objectief dus tot een echte vergelijking kan ik niet komen. Net zoals bij de meeste HDSLR35 reviews zal het ook in dit geval om een echte gebruikers ervaring gaan waarbij de ervaring ‘uit het veld’ de basis zal vormen voor een oordeel. Dus geen puur technische review waarin allerlei laboratorium tests zijn verwerkt waarmee bijvoorbeeld zaken zoals de resolutie gemeten worden.

Een schrikken
Het voelt toch een beetje lullig als je net een redelijk duur objectief hebt aangeschaft en je leest in de weken daarna een aantal minder positieve reviews over het betreffende objectief. Dat is wat mij gebeurde na de aanschaf van de Zeiss 25mm. Nu is het wel zo dat men de norm, als het om Zeiss objectieven gaat, hoger lijkt te leggen dan bij objectieven van andere merken en dat heeft natuurlijk alles te maken met de goede reputatie die de objectiefbouwers van Zeiss hebben. En dan merk ik ook dat ik bij mijzelf de lat extra hoog leg en eigenlijk alleen tevreden ben als er een ‘highly recommended’ als beoordeling wordt gegeven. Dit vooral ook omdat ik zelf een ‘objectief freak’ ben en veel waarde hecht aan goede objectieven. Nu is het ontzettend belangrijk om te onthouden dat vrijwel alle objectief reviews zijn opgezet rondom fotografie. En nu is het zo dat men bij fotografie toch andere eisen aan een objectief stelt dan wanneer je deze gebruikt om mee te filmen. Er kan zo een lange lijst met wel tien verschillen opgesteld worden maar misschien wel een van de belangrijkste is dat men bij fotografie met veel hogere resoluties werkt dan bij film. Als we er vanuit gaan dat nog lang niet iedereen met 4K camera’s werkt dan is FullHD voor film en video de standaard. Dan zit je dus op een resolutie van 1920 × 1080 en dat is natuurlijk een totaal andere standaard dan een 5616 × 3744 foto. En dus kan en goed foto-objectief op een gegeven moment een over-kill voor video-opnames zijn. Natuurlijk wordt de technische kwaliteit in negatieve zin bepaald door de zwakste schakel en dus kan wat ‘over-kill’ geen kwaad maar het is dus niet zinvol om bij film en video op het gebied van de resolutie de hoogste eisen aan een objectief te stellen.

Op de onderstaande foto’s is het verschil in bijvoorbeeld de resolutie zichtbaar. Maar ook andere verschillen tussen FullHD en een 5616 × 3744 foto worden goed zichtbaar. Let bijvoorbeeld op het verschil binnen het gras.

Macro?
Een van de opvallende zaken die het waard is om helemaal in het begin van deze review te vermelden is het feit dat dit 25mm objectief een minimale scherpstel-afstand van 17cm heeft. Men heeft geen Macro label aan dit objectief gehangen maar met deze extreem korte focus-afstand kan je minimaal over een close-focus objectief spreken maar ook de term ‘Macro’ zou gebruikt kunnen worden. In de twee bovenstaande voorbeelden een opname gemaakt op de minimale scherpstel-afstand. In de onderste afbeelding een 100% weergave van de foto terwijl de afbeelding in het eerste voorbeeld verkleind is zodat deze in het geheel afgebeeld kan worden. In het vervolg van deze review zullen steeds de 100% weergave en het aangepaste formaat onder elkaar vertoont (bedenk dat de afbeeldingen gecomprimeerd zijn naar JPEG op medium kwaliteit)

Ambachtelijk
Je moet er van houden: dit objectief heeft een retro uitstraling en techniek. Dit in de zin van dat er geen auto focus, beeld stabilisatie en dergelijke op zit. Dit voelt aan zoals mijn Contax Zeiss objectieven voelde toen ik in de jaren 90 een fotografie-opleiding volgde. Zelf vind ik het toch vaak verbazingwekkend hoe graag men tegenwoordig met auto-focus werkt en tevreden is met kunststof objectieven, ik hou van het traditionele werk en dus scoort de Zeiss op dit gebied flink wat punten. Je voelt het als je aan de focus-ring draait geen piepend kunststof maar soepel lopend metaal. Het voelt koud aan als je het in de handen neemt en het klinkt anders als je tegen de behuizing tikt. Nogmaals het moet je voorkeur hebben en als je meer waarde hecht aan een snelle auto-focus of beeld stabilisatie dan moet je dit glas zeker links laten liggen.

De praktijk
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het beeld dat je met een objectief kan produceren. Met een brandpunt van 25mm is dit objectief een beetje een vreemde eend in de bijt omdat een brandpunt van 28mm veel meer als een standaard gezien kan worden. Wat dat betreft kan je jezelf afvragen waarom men ooit heeft besloten om een 25mm objectief te ontwikkelen terwijl men al een goed 28mm objectief in de line-up heeft. Voor BlackMagic Camera gebruikers lijkt een 25mm objectief echter ideaal omdat je met een cropfactor van ongeveer twee een field of view krijgt die op een full frame camera overeenkomt met een 50mm brandpunt.

Wat mij betreft is het verschil tussen 25mm en 28mm echter bijna te verwaarlozen dus voor een wijdere blik hoef je het eigenlijk niet te doen. In de opening van deze review heb ik echter de prijzen genoemd en dan is dit objectief wel een winnaar. Maar de vraag is hoe het objectief blijft staan. Het is niet geheel onverwacht dat je bij een dergelijke brandpunt last begint te krijgen van zichtbare vignetering en vertekeningen. Niet dat deze erg dominant aanwezig zijn maar er zijn situaties waarin deze zaken zich zeker ook openbaren. Nu vind ik vignetering zelf geen probleem en kan ik het zelfs mooi vinden als het beeld naar de randen (hoeken) iets verloopt naar een donkerder beeld. Dus wat dat betreft ervaar ik geen problemen met deze 25mm, blijft het echter toch steeds knagen: de vraag of ik toch niet beter een 28mm had kunnen kopen. En of ik daar en reden voor heb? eigenlijk niet, sterker ik heb de Zeiss 28mm eigenlijk nooit echt langdurig gebruikt.

Geen reden
Als ik naar de beelden kijk heb ik eigenlijk helemaal geen reden om te klagen maar het blijft toch knagen. Dit wordt mede gevoed door het feit dat het Zeiss zelf is geweest die een 2.0 versie van de 25mm heeft ontwikkeld. Wat is daar de reden toe geweest? Niet dat stopje extra licht er moet een andere reden zijn. En dan kan je niet anders dan concluderen dat men niet helemaal tevreden was/is over de kwaliteit van de 25mm 2.8

Maar ja nogmaals ik heb geen reden om te klagen over de kwaliteit van de beelden. Laat ik mij dan gek maken door de mening van anderen? Laat ik mij gek maken door pure laboratoria metingen? het gaat toch immers om de looks en feel van het beeld en niet over een resolutie die men in een lab heeft gemeten? En zoals eerder vermeld gebruikt men fotografie als de benchmark en dat is voor het filmen nog altijd een overkill. Alhoewel het wel een feit is dat 2 en zelf 4K camera’s steeds meer binnen het handbereik beginnen te komen. En wat voor waardering moet ik er dan voor geven? Als het om video gaat gewoon vier nette sterren, alhoewel ik daarmee het eerder geteste 50mm Makro objectief van Zeiss te kort doe want die geeft toch echt een mooier en scherper beeld. Dus ik geef er drie sterren voor. Ben je echter ook als fotograaf actief dan is deze 2.8 versie niet de beste leerling in de klas. Blijft een feit dat deze kwajongen gunstig is geprijsd en je voor nog geen 1000 Euro in het bezit kan komen van ‘My first Zeiss’. En als echte Zeiss liefhebber weet ik dat zelfs deze zwakkere broeder met gemak de Nikon en Canon concurrenten zal verslaan: het is de sternge Zeiss-norm die ‘m een beetje de das om doet 🙂