Login | Register
 
Email RSS Feed Twitter Facebook YouTube

ZEISS ZF.2 50MM MAKRO (F2.0) ****

ZEISS ZF.2 50MM MAKRO (F2.0)  ****

Glad ijs
Ik weet dat ik mij op glad ijs ga begeven als ik mij bezig ga houden met reviews van objectieven. Dit omdat je objectieven op ontzettend veel punten kan beoordelen en afrekenen. In deze review ga ik mij niet branden aan allerlei laboratorium-tests want daar heb ik de juiste apparatuur niet voor en daarnaast heb je daarvoor hele specifieke kennis op het gebied van objectieven nodig. In deze review ga ik gewoon uit van wat ik in de praktijk ervaar.

Werkpaard
Over het algemeen zet je de conclusie over een product altijd aan het eind van een review maar met de volgende zin omschrijf ik mijn mening eigenlijk meteen: De Zeiss 50mm Makro is mijn werkpaard! Naar schatting maak ik dik 90% van mijn opnames met dit objectief en dat terwijl er nog meer Zeiss objectieven met andere brandpunten in mijn koffer zitten. Het is eigenlijk deze 50mm die standaard op mijn camera zit en die ik er eigenlijk ook nooit vanaf hoef te halen of het moet zo zijn dat ik voor specifieke situaties een kort of juist lang brandpunt nodig heb. Het is onderdeel van een bepaalde filosofie die ik er op nahoud als het gaat om het filmen: Ik maak het liefst zo veel als mogelijk gebruik van één brandpunt. Dit omdat je met het oog ook niet in en uit kan zoomen. Als je één brandpunt gebruikt krijg je in mijn optiek een film die rustiger en natuurlijker is. Een 50mm objectief kan bij een full frame camera gezien worden als het standaard objectief, het objectief dat qua beeldhoek het meest overeenkomt met het menselijke oog. Er zijn echter ook fotografen en filmmakers die juist het 35mm objectief als standaard objectief zien. Een ‘stroming’ die vooral bij reportage fotografie gevolgd wordt. Een fotograaf als Henri Cartier-Bresson maakte bijna al zijn foto’s met een 35mm objectief. Zelf vind ik 35mm net ‘te wijd’.

Als je vrijwel altijd het zelfde objectief gebruikt mag en moet dat zelfs een objectief zijn waar je jezelf prettig bij voelt en een objectief dat de beelden levert die jij wil hebben. Het predicaat werkpaard moet je echter wel verdienen en het moet niet zo zijn dat je de hele tijd de behoefte hebt om toch liever met een ander objectief te werken. Nu zijn er natuurlijk heel veel 50mm objectieven te koop in allerlei prijsklassen. En over het algemeen zijn de 50mm objectieven gunstig geprijsd om omdat ze ook door fabrikanten als standaard objectief gezien worden.

Mijn eisen
Bij het beoordelen van een objectief kijk ik altijd in eerste instantie naar zaken die geeneens direct met de beeldkwaliteit te maken hebben. Wat ik het eerst beoordeel is het gevoel, wat voel je als je het betreffende objectief in de handen hebt? Meer dan eens heb ik objectieven reeds op dit punt direct opzij geschoven als’niet geschikt’. Als ik een stuk plastic in de handen hebt dat aan alle kanten rammelt dan kan het wat mij betreft rechtstreeks de prullenbak in. Als je de Zeiss 50mm in de hand neemt krijg je meteen een warm gevoel, een warm gevoel door het koele gevoel dat je krijgt. Anders dan bij kunststof objectieven voel je hier koud metaal. Dit is niet zo maar een objectief dat je in handen hebt dit voelt als gereedschap. Als je aan de focus ring draait krijg je een zelfde gevoel, de focus ring draait prettig en heeft een lekkere demping. Wat eveneens op valt is de ruime rotatie-slag die het objectief heeft. Dit is iets dat je vaker bij macro objectieven ziet maar de Zeiss heeft een slag van ongeveer 300 graden! Dit betekend dat je de scherpte heel nauwkeurig kan leggen. Over scherpstellen gesproken: net als bij de meeste Zeiss objectieven ontbreekt het aan auto focus en beeld stabilisatie. Daarmee is het objectief waarschijnlijk niet voor iedereen een favoriet omdat er mensen zijn die juist deze twee opties belangrijk vinden. Zelf maak ik nooit gebruik van auto focus, beeld stabilisatie zou echter wel weer een leuke extra zijn.

Macro
Zoals de naam van het objectief duidelijk maakt gaat het hier om een macro objectief maar dan met de letter ‘k’ geschreven in plaats van met een ‘c’. De C die wel gebruikt werd in de naam van mijn ‘all time favorite’ Leica R 60mm Macro. het was destijds heel lastig om afscheid te nemen van de Leica R 60mm. En dat maakt dat ik elk ander objectief nog altijd blijf vergelijken met deze Leica. Zo ook dit 50mm objectief van Zeiss. Ik heb nog een test gedaan waarbij ik beide objectieven rechtstreeks naast elkaar heb vergeleken en dan blijkt dat beide objectieven qua beeld kwaliteit totaal niet voor elkaar onderdoen en dat je eigenlijk alleen verschil in de looks ziet. Beide objectieven hebben een ander karakter, de Zeiss is harder in vergelijking met de Leica die het bekende Leica karakter heeft: zachter in kleur en toon, minder nadrukkelijk aanwezig.

Flare
De vreemde filtermaten die Leica hanteert is destijds voor mij een van de belangrijkste redenen geweest om de Leica te vervangen door dit Zeiss objectief. Het begon mij op een gegeven moment te irriteren dat ik niet zo maar even een filter aan het objectief kon schroeven, bij Leica’s ben je veroordeeld tot flinke zoektochten op het internet en zal je genoodzaakt zijn om verloopringen uit China en dergelijke over te laten komen. Wat dat betreft merk je dat de Zeiss universeler en moderner is. Bij het Zeiss objectief zit overigens een metalen zonnekap die met een mooie bajonet sluiting aan het objectief bevestigd kan worden. He voorste lensdeel zit echter zo diep in de behuizing van het objectief dat een zonnekap in de praktijk niet echt nodig is. En daarbij kan een mooie flare nooit kwaad… Flare! ik ben er dol op! En daarin stelt deze Zeiss mij eigenlijk teleur. Natuurlijk zal men juist bij puur technische reviews kijken of een objectief niet te veel last heeft van flare. En als je dat als maatstaf hanteert is deze Zeiss prima, het is heel moeilijk om het objectief te laten ‘flar-en’. Maar…. als er dan flare optreedt is het in mijn ogen een lelijke flair. En dat terwijl ik juist zo gek ben op een mooie karaktervolle flair. Hier verslaat mijn oude Leica 60mm de Zeiss met gemak. Wat kon ik bij mijn Leica mooi gebruik maken van een flare met karakter. Hoe anders is het bij deze Zeiss: je hebt de keus: geen flair of lelijke en karakterloze flare.

Grof geweld
Het gemis van de mooie flare van de Leica 60mm kan ik maar niet uit mijn geheugen krijgen. De zoektocht naar flare is zelfs zo sterk dat ik met de gedachte heb gespeeld om de Zeiss bewust te mishandelen en alle coatings van de lensdelen te verwijderen. Maar dat zijn experimenten die je niet met een objectief in deze prijsklasse gaat uitvoeren. De Zeiss 50mm kost ongeveer 1100 Euro en dat is een bedrag dat het niet rechtvaardigt om even een objectief te mishandelen met polijstmiddel of zuren. En daarbij is het niet alleen de coating die invloed heeft op de flare want vooral de hele constructie en het ontwerp van het objectief in combinatie met het gebruikte glas bepaald in grote mate de flare.

Scherpte
Of het scherp is? Ondanks het feit dat ik hier geen technische review ga schrijven kan ik wel zeggen dat de Zeiss 50mm Makro scherp is, of beter ontzettend scherp is! Zelfs met een geheel open diafragma geeft deze Zeiss een ontzettend scherp beeld.maar zelf gebruik ik mijn objectieven bij voorkeur altijd op diafragma 5.6 omdat je dan in de sweat spot zit. De meeste objectieven presteren optimaal rondom dit diafragma getal. En daarbij is 5.6 tijdens filmen beter werkbaar dan 2.8 omdat het verleggen van de scherpte tijdens het draaien al lastig genoeg kan zijn. En daarbij heb je zeker bij een full frame camera al snel een te kleine scherpte-diepte die ook weer niet mooi is. Een kwestie van balans. Op het gebied van vertekening, vignetering en chromatische aberratie heb ik nog gene vreemde dingen ervaren. En wat ik tijdens mijn opnames niet zie hoef ik niet met een laboratorium test te bewijzen of te ontkrachten. Ik ben erg tevreden over de beeldkwaliteit van de Zeiss 50mm Makro.

De bokeh
De bokeh, hoe ga je dat in godsnaam waarderen? Het heeft zo veel met smaak en het waarnemingsvermogen te maken. Sommige mensen zien geen verschil in bokeh en het kan de vraag zijn of bijvoorbeeld een opdrachtgever er enige notie van heeft. Zelf ben ik echter van mening dat een mooie bokeh een bijdrage levert aan de totaal indruk van een beeld. Als de bokeh niet mooi is omdat deze bijvoorbeeld heel nadrukkelijk of lelijk aanwezig is zal zeker lang niet iedereen dat direct opvallen maar het zal zeker niet bijdragen aan een mooi en goed gevoel bij een beeld. Het zelfde verhaal als je gaat spreken over iets ingewikkelds zoals 3D rendering van een objectief. 3D rendering zegt iets over het verloop van onscherp naar scherp beeld. Een beeld is nooit van het ene moment rag scherp en op een volgende afstand in een klap totaal onscherp. Bij het verloop van de scherpte-diepte zit er een verloop tussen scherp en onscherp. En de kwaliteit van dit verloop kan je weergeven met de term 3D rendering. Maar als je deze zaken gaat beoordelen kom je op het niveau van freaks. Maar laat ik echter volmondig bekennen dat ik zelf best wel een freak ben als het aankomt op objectieven. Een nieuw objectief uitzoeken voelt voor mij echt als een testrit maken in de meest fantastische sportwagens of als het kind in de bekende snoep- of speelgoedwinkel. Ik heb iets met objectieven, ik wordt blij als ik een goed objectief koop. En goed is deze Zeiss zeker!


In de bovenstaande opnames zijn de opnames met lang brandpunt gemaakt met een oud Nikon objectief. Alle overige shots met de Zeiss 50mm

Het oordeel
Wat ik van dit objectief vind? Top! een prachtig objectief dat een waardige opvolger is van mijn ‘all time favorite’ de Leica 60mm. Dus de volle vijf sterren beoordeling zou je zeggen. Maar nee, en ik ben mij er van bewust dat ik dit prachtige objectief te kort doe met de vier sterren die ik er voor geef. Ja een vier sterren beoordeling en dat puur omdat ik de mooie flare mis. Dus voor mij is het een vier sterren objectief maar ik weet zeker dat het voor vrijwel alle andere gebruikers een vijf sterren product is. Dus twijfel niet en doe een investering in dit mooie stuk glas! Zowel de mechanische als de optische kwaliteit laat de meeste concurrenten in de schaduw staan van dit juweeltje. Alleen die flare hè?